Prasa Dzielnicowa Trójmiasta

basen
Trwa sprzedaż karnetów na pływalnię na Chełmie. Gdański Ośrodek Sportu zdecydował o wprowadzeniu nowych, niższych cen. Co ważne, by kupić wejściówkę (nawet jednorazową) nie trzeba wychodzić z domu, ponieważ uruchomiono sprzedaż przez internet.
Korzyści będą miały przede wszystkim osoby chodzące na pływalnię przynajmniej raz w tygodniu. Ceny karnetów będą wyraźnie niższe od biletów jednorazowych. Według nowego cennika, który wszedł w życie 14 września 2017 r. zniżki dotyczą już karnetów na minimum 4 wejścia. Im więcej wejść - tym większa oszczędność. Przy karnetach rocznych (40 wejść) cena jednostkowa wstępu to już tylko 13 złotych.
Na jeszcze większe ulgi mogą liczyć rodziny, uczniowie, studenci, osoby niepełnosprawne, emeryci, renciści i weterani. W przypadku rocznego karnetu, pojedyncze wejście kosztuje zaledwie 10 zł 50 gr.
Do zakupu biletów jednorazowych oraz karnetów służy dedykowany panel sprzedażowy dostępny na stronie plywalniegdansk.pl. Tam też można znaleźć szczegółowy cennik wejść.
- Serdecznie zapraszamy - mówi Leszek Paszkowski, dyrektor Gdańskiego Ośrodka Sportu. - System sprzedaży jest zbudowany tak, by maksymalnie uprościć cały proces zakupu biletu. To dosłownie tylko kilka kliknięć. Wystarczy jednorazowo założyć konto, które później będzie służyło do każdej kolejnej operacji zakupu. Nabywca ma też do dyspozycji podgląd historii wcześniejszych operacji. Następnie wystarczy wybrać datę i godzinę planowanej wizyty na,pływalni, wybrać rodzaj biletu i kliknąć "kup teraz". Po dokonaniu przelewu, pojawi się informacja z kodem kreskowym, która upoważnia do wejścia na pływalnię. Zostanie ona automatycznie przesłana na adres e-mail podany przy rejestracji. Po wykonaniu tych czynności wystarczy już tylko udać się na basen i przy wejściu okazać kod kreskowy w formie wydruku lub pobrany na urządzenie mobilne: telefon czy tablet.
System przeszedł szereg testów niemniej, gdyby jednak napotkali Państwo jakieś problemy czy błędy, organizator uprzejmie prosi o wyrozumiałość i zgłaszanie ich mailowo na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript..">Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript..
mat.prasowe


PŁYWALNIA CHEŁM
to popularny obiekt, który służy mieszkańcom Gdańska od 2004 roku jako kompleks basenów o szerokim profilu działalności.
Jest czynna przez 7 dni w tygodniu od godzin wczesnorannych, aż do godziny 22. W ciągu dnia do użytkowników pływalni należą szkoły miasta Gdańska. Po godzinie 16 z obiektu korzystają pozostali użytkownicy. Pływalnia Chełm jest doskonałym miejscem do nauki pływania. Szeroka oferta szkółek pływackich pozwala wybrać najkorzystniejszy dla siebie wariant uczestnictwa w zajęciach. Bogatą ofertę stanowią również zajęcia sportowe. Do najpopularniejszych należą: aqua aerobik,hydro fitness, aqua cycling, czy hokej podwodny. Instruktorzy prowadzą treningi pływackie, przygotowujące np. do startu w triathlonie czy do egzaminów pływackich. Ważnym aspektem działalności pływalni jest ratownictwo. Organizowane są tu kursy ratownicze oraz egzaminy sprawdzające umiejętności przyszłych ratowników wodnych.
Obiekt składa się z sali basenowej na której znajdują się trzy niecki:
basen pływacki o wymiarach 25m x 12,5 m (6 torów) o głębokości 1.85 m, 1,45 m
dwa baseny do nauki pływania o wymiarach 12,5 m x 6 m głębokości 1,20 m, 1,00 m (głębokość basenów do nauki pływania umożliwia naukę pływania, zabawy wodne, ćwiczenia aqua aerobiku oraz ćwiczenia rehabilitacyjne)
Przy głównym wejściu do obiektu znajduje się kawiarenka i sklepik. Dostępne są również trybuny mieszczące do 100 osób. Uzupełnieniem oferty obiektu jest jeszcze sala aerobiku (105 m2) oraz w pełni wyposażona siłowania (260 m2) z własnym zapleczem sanitarnym.
namiot
Podobny namiot pojawi się również na Żabiance gdzie bedzie można oddać swój głos w Budżecie Obywatelskim                                        fot. Dominik Paszliński/www.gdansk.pl

Przed nami ostatni, ale i jeden z najważniejszych etapów przygotowań do przyszłorocznego Budżetu Obywatelskiego. Poniedziałek, 18 września, to początek głosowania na wybrane projekty zgłoszone do BO. Głosy można oddawać do 2 października br. Przez najbliższe dwa tygodnie w poszczególnych gdańskich dzielnicach w tym na Chełmie będą się pojawiać charakterystyczne żółte namioty. Dlaczego?
Tegoroczna edycja gdańskiego Budżetu Obywatelskiego jest już piątą. Na projekty mieszkańców przeznaczonych zostało 14 milionów złotych, w tym 2,8 miliona na projekty ogólnomiejskie i 11,2 miliona na projekty w dzielnicach. A wybierać na pewno będzie w czym, ponieważ pod głosowanie poddanych zostanie blisko 300 pomysłów gdańszczanek i gdańszczan.
Przez najbliższe dwa tygodnie we wszystkich 34 dzielnicach Gdańska będą pojawiać się żółte namioty Budżetu Obywatelskiego. Będzie można do nich zajrzeć w godz. 13 - 18.
Na Chełmie namiot pojawi się w dniu 22.09 w Pasażu Chełmskim przy ul. Cieszyńskiego,
Zasady głosowania:
• każdemu głosującemu przysługuje maksymalnie 5 punktów na projekty dzielnicowe i 1 punkt na projekty ogólnomiejskie
• można głosować na projekty z dowolnej dzielnicy
• punktami na projekty dzielnicowe można dysponować w sposób swobodny przyznając np. wszystkie pięć punktów jednemu projektowi, jak i po jednym punkcie na pięć projektów
• głosowanie na projekty odbywa się wyłącznie drogą elektroniczną
• w każdej dzielnicy będzie dostępny punkt stacjonarny do głosowania
• wyniki głosowania ogłoszone zostaną do 6 października 2017 r.
Pozostałe miejsca do głosowania:
Urząd Miejski w Gdańsku, Zespół Obsługi Mieszkańców przy ul. Partyzantów 74 i ul. Nowe Ogrody 8/12,
poniedziałek, wtorek, czwartek, w godz. 8.00 – 16.00, środa, w godz. 8.00 – 17.00, piątek, w godz. 8.00 – 15.00
Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna: Biblioteka Główna (Targ Rakowy 5/6) oraz filie na terenie Gdańska (wyłączenia: Biblioteka Oliwska, Filia nr 46 przy ul. E.Hoene 6), w godzinach otwarcia bibliotek, siedziby Rad Dzielnic.
(a)
Procenty
Prezydent Piotr Kowalczuk (w środku) z ambasadorami kampanii Fot. Grzegorz Mehring / www.gdansk.pl

Emocje procentują – to hasło kampanii, której celem jest edukacja nieletnich, by nie spożywali alkoholu, lecz przede wszystkim pielęgnowali swoje pasje. Podobnie, jak zaproszeni do udziału w kampanii ambasadorzy. – Ludzie, którzy mają fajne zajęcie, dużo rzadziej sięgają po używki, bo zwyczajnie ich głowy zaprzątają inne rzeczy – podkreślają organizatorzy.
Organizatorem kampanii jest Gdańskie Centrum Profilaktyki Uzależnień, a realizacją zadania zajmuje się agencja marketingowa Clubpr&marketing s.c. Odbiorcami kampanii jest nie tylko nieletnia młodzież (od 12 roku życia do osiągnięcia pełnoletności), lecz także dorośli – rodzice dzieci, internauci, mieszkańcy Chełmu i Gdańska.
Aby nadać akcji odpowiedni rozgłos, organizatorzy zaprosili do współpracy znane osoby ze świata mediów i sportu, które podzielą się z młodzieżą swoimi pasjami (warto zaznaczyć, że ambasadorzy uczestniczą w kampanii bezpłatnie).
Ambasadorami kampanii są:
Paulina Sykut-Jeżyna: Prezenterka „Must Be the Music”, pasjonuje się muzyką i śpiewem.
Maciej „Gleba” Florek: zwycięzca 1.edycji programu „You Can Dance”, juror „You Can Dance” 2016.
Agnieszka Rylik: Mistrzyni świata w boksie zawodowym, wielokrotna mistrzyni świata i Europy w kick-boxingu.
Victor Borsuk: siedmiokrotny Mistrz Polski w kitesurfingu, trzykrotny Wicemistrz Polski, najbardziej utytułowany zawodnik freestyle'u w Polsce.
Przemysław Talkowski: Obecnie prowadzi program „Państwo w Państwie”, pasjonuje go kitesurfing i granie na perkusji.
W październiku planowana jest konferencja oraz warsztaty ze wszystkimi ambasadorami i partnerami dla młodzieży z Gdańska.
Social media, plakaty, ulotki, sesje zdjęciowe
Kampania rozpoczęła się 10 lipca konferencją prasową na molo w Brzeźnie, a potrwa do połowy grudnia. Działania obejmować będą prowadzenie kampanii promującej „Młodość bez procentów” w social mediach jak Facebook oraz Instagram. Dodatkowo powstaną materiały w formie drukowanej jak plakaty, ulotki, małe foldery, wlepki. Podane materiały promocyjne bazować będą na wynikach sesji zdjęciowej młodych ludzi uprawiających pasje – kitesurfing, rolki, deska, taniec. Będzie też to motyw przewodni całej kampanii. Odbiorcom kampanii chcemy pokazać, że młodość to też czas na budowanie i pielęgnowanie swoich pasji. Ludzie, którzy mają fajne zajęcie, dużo rzadziej sięgają po używki, bo zwyczajnie ich głowy zaprzątają inne rzeczy.
Przewidywane rezultaty obejmują wzrost świadomości młodzieży nieletniej w zakresie przestrzegania ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałania alkoholizmowi, ograniczenie spożycia alkoholu. Należy się spodziewać, że dzięki dotarciu do grupy docelowej będziemy mieli pośredni wpływ na ludzi, z którymi spotyka się grupa docelowa. Dzięki temu zasięgi mogą okazać się dużo większe niż planowane. Planowane kanały dotarcia: szkoły, sklepy, miejsca imprez miejskich, plaża.
Niepokojąca statystyka
- Trzy czwarte uczniów w wieku 12-17 lat ma za sobą kontakt z alkoholem
- Polski nastolatek sięgający po alkohol ma nieco ponad 13 lat
- 67,6% rodziców zgadza się ze stwierdzeniem, że młody człowiek i tak spróbuje alkoholu przed „osiemnastką”, a 46,5% woli „prewencyjnie poczęstować nastolatka „czymś mocniejszym” w domu”
- 34,2% nastolatków przyznaje, że pierwszy alkohol został im kupiony przez osobę dorosłą
(Badanie CBOS, 2015)

Więcej informacji do pobrania pod tym linkiem: http://www.gdansk.pl/urzad-miejski/Mlodosc-bez-procentow-2017-ruszyla-kampania-Miasta-Gdanska,a,82935
materiały prasowe

Dziewięć rekomendacji zostało zdefiniowanych podczas drugiej edycji panelu obywatelskiego poświęconemu jakości powietrza w Gdańsku. W tym aspekcie, na tle innych miast Polski, Gdańsk wypada dobrze. Niemniej uczestnicy tej formy konsultacji społecznych uznali, że warto pracować nad dalszą poprawą sytuacji, a także nad wzmocnieniem kontroli i podnoszeniem świadomości mieszkańców na temat czynników wpływających na jakość powietrza.
Losowanie uczestników panelu nastąpiło spośród 9042 osób z rejestru wyborców, reprezentujących wszystkie 34 dzielnice Gdańska. Z tego 899 zgłosiło chęć udziału. W drugim etapie przeprowadzono publiczne losowanie (stream online) 56 panelistów oraz 8 rezerwowych, w tym także z Chełmu.
Panel obywatelski to sposób na demokratyczne podejmowanie decyzji w sprawach lokalnej społeczności, regionu lub państwa. Do zajęcia się danym tematem zaprasza się losowo wyłonioną, reprezentatywną grupę mieszańców, z uwzględnieniem kryteriów demograficznych. Kluczowym elementem panelu obywatelskiego jest debata dotycząca określonego problemu. - Pomimo tego, że transport samochodowy jest znaczącym źródłem zanieczyszczeń powietrza, to zakres rozwiązań, które są z nim związane, jest tak duży, że lepiej jest zająć się nim w ramach odrębnego panelu. Z kolei emisje zanieczyszczeń z zakładów przemysłowych, które nie są własnością miasta, pozostają poza możliwością bezpośredniego wpływu na ich funkcjonowanie. Stąd decyzja, by skupić się na zanieczyszczeniach, które pochodzą z domowych pieców grzewczych i lokalnych kotłowni węglowych - wyjaśnia dr Marcin Gerwin, specjalista ds. zrównoważonego rozwoju i partycypacji społecznej.
Władze Gdańska podkreślają, że już uruchomione zostały przygotowania by wprowadzić rekomendacje w życie. - Część wytycznych można zrealizować stosunkowo szybko. Choćby wykorzystanie nośników informacyjnych komunikacji miejskiej, w tym monitorów, do regularnego informowania o jakości powietrza. Inny przykład to wniosek o powołanie specjalnego zespołu, którego celem będzie opracowanie spójnego planu wymiany pieców grzewczych na paliwa stałe oraz inwentaryzacja budynków, które wymagają termomodernizacji czy wymiany pieców. To już zadanie bardziej czasochłonne. Krok po kroku, będziemy to wdrażać - mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki komunalnej, który przewodniczył pracom zespołu organizującego konsultacje. Urząd Miejski w Gdańsku zapewni także usługi doradztwa dla mieszkańców w zakresie termomodernizacji budynków oraz przygotowuje kampanię edukacyjną.
Paneliści opowiedzieli się też w głosowaniu za wprowadzeniem uchwały o czystym powietrzu dotyczącej całkowitego zakazu spalania paliw stałych po upływie 5-letniego okresu przejściowego i natychmiastowego zakazu spalania paliw najgorszej jakości (np. miału węglowego). - To leży w kompetencjach Sejmiku oraz Urzędu Marszałkowskiego. Zwrócę się do Pana Marszałka oraz radnych z prośbą o konsultacje, bo ta rekomendacja wymaga dogłębnej analizy. Podobna inicjatywa ma miejsce w województwie małopolskim, dlatego będziemy się przyglądać działaniom samorządowców z południa kraju.
Być może uda się wykorzystać tamtejsze rozwiązania. Natomiast największym wyzwaniem w sensie finansowym będzie program osłonowy wynikający z tej uchwały, który będzie obejmował m.in. dofinansowanie wymiany pieców. W tej chwili miejska dotacja wynosi 5000 zł, ale zamierzamy podwyższać tą kwotę, aby pokrywała większość kosztów. Mamy wstępnie oszacowane, że takich pieców do wymiany jest minimum 10 000 sztuk - zapowiada wiceprezydent Gdańska.
(g)
2017-07-08 dom kultury 010 p 
Fot. Grzegorz Mehring / www.gdansk.pl


Jak zbudować królewski zamek i zdobyć klejnoty księżniczki? Wystarczyło przyjść do Mobilnego Domu Kultury, który przyjechał na Chełm na boisku przy ul. Witosa do niedzieli. Oprócz warsztatów plastycznych, tanecznych i nauki gry na bębnach, Teatr Barnaby przedstawił spektakl „Czerwony Kapturek, a podróżniczka Martyna Nowicka opowiedziała o Japonii. Wieczorem zaś obecni wysłuchali koncertu niezwykłego zespołu "Remont Pomp - KONCERT. Wszystkie atrakcje były bezpłatne.
Sporo działo się w sobotę, choć przyznać trzeba, że pogoda nie rozpieszczała osób, które tu zajrzały. Dopóki świeciło słońce, Mobilny Dom Kultury momentami niemal pękał w szwach. Nikogo nie trzeba było specjalnie zachęcać do udziału w warsztatach plastycznych, malowania buziek, wzięcia udziału w zajęciach teatralnych czy obejrzenia spektaklu. Skutecznym magnesem okazały się też wieczorne koncerty, które przyciągnęły głównie starszą widownię.
Kto jednak nie ma cierpliwości do malowania czy wycinania, mógł zajrzeć na stoisko gier planszowych. Na miejscu można było pograć głównie w nietypowe. - Te, które proponujemy zainteresowanym, wymagają skupienia, myślenia i analizowania tego, co robią. To m.in. "Splendor", do którego mamy karty i specjalne monety – tłumaczył Remigiusz Rutkowski, pracujący na co dzień w Stacji Orunia GAK.
Aneta Ilczuk podeszła do Mobilnego Domu, wraz ze swoim kilkuletnim synkiem, prosto z pobliskiego placu zabaw. - Usłyszeliśmy muzykę ze sceny, więc postanowiliśmy przyjść i zobaczyć, co się tutaj dzieje – przyznaje pani Aneta. - To bardzo dobra inicjatywa. Na Chełmie nie ma żadnego centrum kultury, a przydałoby się. To bardzo duża dzielnica, więc takie stałe "kulturalne" miejsce byłoby naprawdę fajną sprawą. Kiedyś chodziliśmy do takiego na Zaspie.
Katarzyna Andrulonis z Domu Sztuki GAK przyznała, że dopóki dopisywała w sobotę pogoda, to i frekwencja mieszkańców imponowała. W pewnym momencie zabrakło nawet siedzisk i leżaków – wszystkie były pozajmowane. - Największym zainteresowaniem cieszyły się warsztaty związane z ceramiką i malowaniem na wodzie. Przyszło na nie naprawdę dużo osób – zaznacza pani Katarzyna.
Popularnością cieszyły się też zajęcia z hip hopu. Początkowo odbywały się na boisku, ale kiedy rozpadało się, obecni... schowali się na zadaszonej scenie. Tutaj kontynuowano ćwiczenia.
Te, i wiele innych atrakcji, przygotowano także na niedzielę.
- Od rana można było obejrzeć mobilną wystawę, zatytułowaną "Co z was wyrośnie?". Przygotowano ją w ramach jubileuszu 50-lecia Gdańskiego Archipelagu Kultury. To wystawa fotograficzna, ale bardzo specyficzna. Przedstawia ona portrety i biogramy osób, które uczęszczały w dzieciństwie do domów kultury, a wyrosły na artystów bądź osoby związane z kulturą. W ten sposób chcemy zachęcać mieszkańców do uczestnictwa w warsztatach artystyczno-kulturalnych, bo one czasami mogą zmienić życie.
(a)
spotkanie
Rowerowy maj zbliża się do półmetka. I choć pogoda mocno kapryśna, to uczniowie Szkoły Podstawowej przy Dragana na Chełmie dają sobie z nią radę i nawet w śniegu przyjeżdżali do szkoły rowerami.
To zupełnie jak niezwykły gość. Tytuły z 5 Mistrzostw Polski w kolarstwie, wiele sukcesów międzynarodowych, skromność, uśmiech na twarzy - to atrybuty Karoliny Perekitko, której wróży się wielką karierę sportową w kolarstwie szosowym.
Właśnie ta zawodniczka zgromadziła tłumy w holu głównym szkoły. Dodatkowym gościem był serwisant Karoliny, pan Łukasz Wilczyński, który opowiadał o ciekawostkach technicznych sprzętu, na którym trenuje młoda kolarka.
(g)

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem

Czym są cookies (ciasteczka)?

To niewielkie informacje, nazywane ciasteczkami (z ang. cookie – ciastko), wysyłane przez serwis internetowy, który odwiedzamy i zapisywane na urządzeniu końcowym (komputerze, laptopie, smartfonie), z którego korzystamy podczas przeglądania stron internetowych.

W  „cookies”, składających się z szeregu liter i cyfr, znajdują się różne informacje niezbędne do prawidłowego funkcjonowania serwisów internetowych, np. tych wymagających autoryzacji – m.in. podczas logowania do konta pocztowego czy sklepu internetowego.

Wszystkie działające w internecie serwisy – wyszukiwarki, strony informacyjne, newsowe, sklepy internetowe, strony urzędów państwowych i innych instytucji publicznych, mogą prawidłowo działać dzięki wykorzystaniu „cookies”.

Ciasteczka umożliwiają także m.in. zapamiętanie naszych preferencji i personalizowanie stron internetowych w zakresie wyświetlanych treści oraz dopasowania reklam. Dzięki „cookies” możliwe jest też rejestrowanie produktów i usług czy głosowanie w internetowych ankietach.

Dane osobowe gromadzone przy użyciu „cookies” mogą być zbierane wyłącznie w celu wykonywania określonych funkcji na rzecz użytkownika, czyli np. zapamiętania logowania do serwisu czy zapamiętania towarów dodanych do koszyka w sklepie internetowym. Takie dane są zaszyfrowane w sposób uniemożliwiający dostęp do nich osobom nieuprawnionym.

Co nam dają cookies?

Dzięki „cookie” korzystanie ze stron internetowych jest łatwiejsze i przyjemniejsze a ich zawartość – teksty, zdjęcia, ankiety, sondy, ale również reklamy – jest lepiej dopasowana do oczekiwań i preferencji każdego użytkownika internetu.

„Cookies”:

  • umożliwiają zapamiętywanie naszych odwiedzin na stronie i naszych preferencji dotyczących tej strony (m.in. język strony, jej kolor, układ, rozmieszczenie treści);
  • pozwalają sklepom internetowym polecać nam produkty związane z tymi, które zazwyczaj wybieramy, które mogą nas potencjalnie zainteresować;
  • pomagają przechowywać towary wrzucone przez nas do zakupowego koszyka w sklepach online;
  • umożliwiają korzystanie z kont w serwisach;
  • pozwalają być zalogowanym do serwisu na każdej z dostępnych w danej witrynie podstron;
  • sprawiają, że nie widzimy wciąż i wciąż tej samej reklamy czy ankiety do wypełnienia;
  • pozwalają na prezentację nam reklam w sposób uwzględniający nasze zainteresowania czy miejsce zamieszkania – w ten sposób reklamy, dzięki którym korzystanie z wielu serwisów internetowych może być bezpłatne, mogą informować nas o potencjalnie interesujących nas produktach i usługach;
  • pozwalają tworzyć anonimowe statystyki odwiedzalności serwisów.
Dzięki „cookies” właściciele i wydawcy serwisów internetowych są w stanie ocenić realne zainteresowanie swoimi serwisami, mogą lepiej poznać oczekiwania i preferencje użytkowników, zrozumieć sposób w jaki użytkownicy korzystają z ich serwisów oraz, korzystając z najnowszych rozwiązań technologicznych, mogą stale udoskonalać swoje serwisy internetowe czyniąc je jeszcze przyjaźniejszymi i lepiej dostosowanymi do naszych potrzeb.

Co powinniśmy wiedzieć o „cookies”?

Nie służą identyfikacji użytkowników i na ich podstawie w żaden sposób nie jest ustalana czyjakolwiek tożsamość;

  • „cookies” identyfikują dane komputera i przeglądarki używanych do przeglądania stron internetowych – pozwalają np. dowiedzieć się czy dany komputer już odwiedzał stronę;
  • dane pozyskane z „cookies” nie są w żaden sposób łączone z danymi osobowymi użytkowników pozyskanymi np. podczas rejestracji w serwisach;
  • nie są szkodliwe ani dla nas ani dla naszych komputerów, czy smartfonów – nie wpływają na sposób ich działania;
  • nie powodują zmian konfiguracyjnych w urządzeniach końcowych, ani w oprogramowaniu zainstalowanym na tych urządzeniach;
  • domyślne parametry „ciasteczek” pozwalają na odczytanie informacji w nich zawartych jedynie serwerowi, który je utworzył;
  • na podstawie naszych zachowań na odwiedzanych stronach internetowych przekazują do serwerów informacje, dzięki którym wyświetlana strona jest lepiej dopasowana do indywidualnych preferencji.

Podstawowe rodzaje ciasteczek

„Cookies” sesyjne – są to tymczasowe informacje przechowywane w pamięci przeglądarki do momentu zakończenia sesji przeglądarki, czyli do momentu jej zamknięcia. Te cookies są obowiązkowe, aby niektóre aplikacje lub funkcjonalności działały poprawnie.

„Cookies” stałe – dzięki nim korzystanie z często odwiedzanych stron jest łatwiejsze (np. zapewniają optymalną nawigację, zapamiętują wybraną rozdzielczość, układ treści etc.). Te informacje pozostają pamięci przeglądarki przez dłuższy okres. Czas ten zależy od wyboru, którego można dokonać w ustawieniach przeglądarki. Ten rodzaj cookies zezwala na przekazywanie informacji na serwer za każdym razem, gdy odwiedzana jest dana strona. Stałe cookies są również nazywane jako tzw. śledzące „cookie” (ang. tracking cookies).

„Cookies” podmiotów zewnętrznych – (ang. third parties cookies) – to informacje pochodzące np. z serwerów reklamowych, serwerów firm i dostawców usług (np. wyszukiwania albo map umieszczanych na stronie) współpracujących z właścicielem danej strony internetowej. Ten rodzaj cookie pozwala dostosowywać reklamy – dzięki którym korzystanie ze stron internetowych może być bezpłatne – do preferencji i zwyczajów ich użytkowników. Pozwalają również ocenić skuteczność działań reklamowych (np. dzięki zliczaniu, ile osób kliknęło w daną reklamę i przeszło na stronę internetową reklamodawcy). Na podstawie informacji pozyskanych z tych cookies można tworzyć tzw. ogólne profile użytkowników, dzięki którym mężczyźni interesujący się finansami i samochodami (odwiedzający strony o tej tematyce) zobaczą reklamy dopasowane do ich potencjalnych zainteresowań, a nie np. reklamę kobiecych kosmetyków.

Zarządzanie cookies

Pamiętaj, że masz możliwość samodzielnego zarządzania „cookies”. Umożliwiają to np. przeglądarki internetowe, z których korzystasz. W najpopularniejszych przeglądarkach masz możliwość:

  • zaakceptowania obsługi „cookies”, co pozwoli Ci na pełne korzystanie z opcji oferowanych przez witryny internetowe;
  • zarządzania cookies na poziomie pojedynczych, wybranych przez Ciebie witryn;
  • określenia ustawień dla różnych typów „cookie”, na przykład akceptowania plików trwałych jako sesyjnych itp.;
  • blokowania lub usuwania cookies.
Efektem zmiany ustawień w przeglądarce, w zależności od wybranej opcji, może być utrata możliwości korzystania z niektórych serwisów i usług lub z niektórych funkcji w nich dostępnych.