Prasa Dzielnicowa Trójmiasta

niekradzione
Co może się stać, gdy nasz dowód osobisty wpadnie w niepowołane ręce? Jak zachować się w sytuacji, gdy zgubimy ten dokument? Gdańszczanie mogą się tego dowiedzieć dzięki akcji edukacyjnej Nieskradzione.pl., w którą włączył się gdański magistrat. Od 11 maja każda osoba odbierająca dowód osobisty w Urzędzie Miejskim w Gdańsku otrzyma informację, jak chronić swoje dokumenty i swoją tożsamość.
Dowód osobisty potwierdza naszą tożsamość i obywatelstwo. Korzystamy z niego nie tylko w urzędach, ale także załatwiając formalności w banku czy odbierając przesyłkę na poczcie. Dla osiemnastolatka jest przepustką do dorosłości. Dokument tożsamości to znacznie więcej niż tylko zwykły kawek plastiku. To zbiór danych, cennych także dla złodziei. Dlatego w sposób szczególny należy go chronić.
Warto mieć świadomość, że wraz z dowodem złodziej kradnie dane, dzięki którym może próbować osiągnąć korzyści majątkowe. Skradziony dowód może posłużyć do wynajęcia mieszkania, zaciągnięcia kredytu, założenia fikcyjnego konta lub zrobienia zakupów przez internet. A to wszystko na rachunek poszkodowanego. Więcej informacji o konsekwencjach utraty tożsamości można znaleźć na www.nieskradzione.pl .
O swój dowód osobisty warto zacząć dbać już w momencie odbioru dokumentu w urzędzie. Trzeba zawsze „mieć go na oku”. Pod żadnym pozorem nie można oddawać dowodu osobistego w zastaw, na przykład w wypożyczalniach sprzętu. Dobrym pomysłem jest zadziałanie przed szkodą i skorzystanie z bezpłatnej usługi Biura Informacji Kredytowej, w ramach której można łatwo zastrzec dowód w razie utraty dokumentu.
Gdy do takiej sytuacji dojdzie, utratę dowodu osobistego należy również jak najszybciej zgłosić w urzędzie miejskim oraz wyrobić sobie nowy dowód. Zgłoszenia w tej sprawie przyjmowane są w Zespołach Obsługi Mieszkańców Urzędu Miejskiego w Gdańsku w trzech lokalizacjach: ul. Partyzantów 74, ul. Nowe Ogrody 8/12 oraz ul. Wilanowska 2.
Co piąty Polak doświadczył negatywnych sytuacji związanych z bezpieczeństwem swoich danych osobowych, których bezpośrednią konsekwencją może być wykorzystanie skradzionej tożsamości w celach przestępczych - wynika z badania Biura Informacji Kredytowej, zrealizowanego przez MillwardBrown. Najczęściej dotyczyły one zgubienia lub kradzieży dowodu osobistego (odpowiednio 11% i 5% wskazań) oraz kradzieży hasła do konta czy skrzynki e-mailowej w przypadku 3% badanych. Co niepokojące, 14% Polaków zadeklarowało, że nie stosuje żadnych rozwiązań, które miałyby na celu zminimalizowanie negatywnych skutków kradzieży tożsamości, a jedynie 44% wskazało, że najlepszą ochroną jest nieudostępnianie dowodu osobistego do wglądu osób nieuprawnionych.
Tymczasem oszustwa dokonywane z wykorzystaniem skradzionej tożsamości przybierają najróżniejsze formy. Kilka miesięcy po fakcie możemy np. dowiedzieć się, że ktoś wynajął mieszkanie na nasze dane, wziął kredyt, wyrobił kartę kredytową lub sprzedaje fikcyjne przedmioty na portalach aukcyjnych. Sytuacja przyjmuje wyjątkowo nieprzyjemny obrót, kiedy do drzwi puka komornik albo listonosz z listem poleconym wzywającym do zapłaty zadłużenia, którego nie zaciągnęliśmy. Skradzioną tożsamością posługują się również grupy przestępcze – popełniają na nasze konto wykroczenia i czyny karalne, których skutki mogą zrujnować życie.
Mając na uwadze rosnącą skalę zagrożeń związanych z kradzieżą tożsamości, Biuro Informacji Kredytowej wraz Komendą Główną Policji prowadzą od 2015 roku ogólnopolską akcję edukacyjną Nieskradzione.pl. Celem akcji jest uświadomienie wszystkim Polakom, że wystarczy przestrzegać kilku prostych zasad, aby uniknąć bardzo nieprzyjemnych konsekwencji kradzieży tożsamości.
(tg)
gimnazjum
Gimnazjum na Chełmie mocą reformy PiS przechodzi do historii… (t)

Od 1 września 2017 z mapy Gdańska zniknie 49 gimnazjów, w tym przy Chałubińskiego na Chełmie. Na ich miejsce powstaną ośmioletnie szkoły podstawowe. Zmiany edukacyjne dotkną także licea ogólnokształcące, technika oraz szkoły zawodowe pierwszego stopnia. Na sesji Rady Miasta uchwalono projekt nowej sieci oświatowej Gdańska.
- Dziękuję zespołom 49 gimnazjalnych środowisk edukacyjnych, które przez 18 lat działały dla dobra młodych gdańszczan. Dziękuję za pracę i zaangażowanie dyrektorom gimnazjów, nauczycielom oraz pracownikom administracji i obsługi. Dzisiaj decyzją wypływającą z reformy Prawa i Sprawiedliwości szkoły te przejdą do historii – podczas dzisiejszej sesji mówił Piotr Kowalczuk zastępca prezydenta ds. polityki społecznej. Przygotowany projekt sieci edukacyjnej zgodny jest z prawem oświatowym obowiązującym od 1 września 2017 roku. Co ważne wszystkie zmiany pozytywnie opiniowane przez Gdańską Radę Oświatową - dodał Kowalczuk.
Nowa sieć oświatowa została przygotowana w 3 etapach: od sierpnia do września 2016 trwały prace wewnętrzne i analityczne, w drugim etapie - do końca grudnia odbywały się konsultacje z szerokimi środowiskami związanymi z oświatą. Proces ten zakończył się na dzisiejszej sesji Rady Miasta. Następnie po uchwaleniu projektu sieci trafi on do Pomorskiego Kuratora Oświaty, który ma 21 dni na przekazanie opinii. Finalnie 30 marca uchwała, trafi ponownie na sesję Rady Miasta do ostatecznego uchwalenia. Trzeci etap prac trwający do sierpnia 2017 roku to wdrażanie zmian sieci oraz wynikające z nich prace inwestycyjne.
Przy pracach nad nową siecią szkół brano przede wszystkim pod uwagę zapewnienie możliwie niskiej zmianowości, która wpływa na komfort uczenia się dzieci i młodzieży oraz komfort pracy nauczycieli. Podejmowane decyzje były indywidualne dla każdej dzielnicy i jej potrzeb.
Od 1 września w Gdańsku będą 74 szkoły podstawowe, w tym 2 Szkoły Mistrzostwa Sportowego oraz 4 szkoły specjalne i przyszpitalne. Na edukacyjnej mapie pojawi się 5 nowych szkół podstawowych, w tym 2 Szkoły Mistrzostwa Sportowego. W trosce o dorosłych gdańszczan, którzy chcą uzupełnić swoją edukację, będzie również jedna szkoła podstawowa dla osób dorosłych.
W niektórych przypadkach konieczna była zmiana obwodów. Co ważne nie będzie ona jednak obowiązywała dzieci już uczących się w konkretnych placówkach, chyba, że taka będzie wola rodziców. W takich sytuacjach będzie to możliwe po złożeniu odpowiedniego wniosku.
W przypadku powstania nowej szkoły podstawowej, mówimy o prowadzeniu naboru do szkoły od podstaw, czyli od klasy 0. Przy czym trzeba pamiętać, że w szkole zawsze pozostają uczniowie wygaszanych gimnazjach (w przypadku powołaniu szkoły podstawowej na bazie wygaszanego gimnazjum).
Reforma dotknie nie tylko szkoły podstawowe, ale również licea, technika i szkoły zawodowe.
Od 1 września 2017 roku pojawi się jedno nowe liceum ogólnokształcące z klasami dwujęzycznymi, które wzbogaci gdańską ofertę edukacyjną. Rozpocznie się również proces likwidacji jednego liceum, które dzisiaj wchodzi w skład Szkół Okrętowych i Ogólnokształcących „Conradinum”, gdzie chcemy rozwijać ofertę szkolnictwa zawodowego i przygotować się na przyjęcie podwójnego rocznika.
Ustawa zakłada, że w zespołach nie można łączyć szkół tych samych typów, czyli szkół podstawowych, liceów, techników, szkół zawodowych pierwszego i drugiego stopnia. Obecnie w Gdańsku są szkoły łączące w zespole te same typy szkół. Projekt sieci zakłada rozdzielenie typów szkół w poszczególnych zespołach. Rozwiązanie to jest jedynym optymalnym pod względem prawnym.
Szacunkowy, łączny koszt reformy to ponad 37 mln zł. Na sumę tą składają się koszty związane z pojawieniem się w szkołach podstawowych pracowni przedmiotowych wraz z ich wyposażeniem. W tej kwocie ujęte są również koszty administracyjne i infrastrukturalne (m. in. koszty dostosowania szatni i sanitariatów). Trzeba pamiętać, że wszystkie zmiany muszą być wykonane do 1 września 2017 roku.
Koszt reformy to także koszty osobowe. W roku 2016 w Gdańsku w placówkach jednostek samorządu terytorialnego funkcjonuje 6603 etatów nauczycielskich. Tylko w gimnazjach jest obecnie 1311 etatów nauczycielskich. Od 1 września 2017 roku zagrożone są 392 etaty nauczycielskie, koszt likwidacji tych etatów to 3,8 mln. zł. Dodatkowo w tym roku zagrożonych jest również 65 etatów administracyjnych. Co ważne najbardziej zagrożeni są najmłodsi nauczyciele, którzy w najmniejszych stopniu chronieni są przepisami prawa pracy. Kolejne lata to również kolejne koszty osobowe. W 2018 roku zagrożonych jest 186 etatów nauczycielskich , co niesie ze sobą koszt 3,9 mln. zł. Rok 2019 to kolejne 200 etatów, których likwidacja wiąże się z wydaniem 4,5 mln zł. Podsumowując w latach 2017 -2019 zagrożonych jest 780 etatów nauczycielskich, co generuje koszt 12, 2 mln.
Od 1 września zmiany pojawią się również w sieci przedszkoli. Obecnie w Gdańsku funkcjonuje 58 przedszkoli samorządowych. Nowy rok przedszkolny rozpoczną dzieciaki w dwóch nowych przedszkolach: przy ul. Damroki i przy ul. Dąbka. Do dwóch placówek łącznie pójdzie 425 przedszkolaków. W najbliższych latach sieć szkół zostanie wzbogacona o kolejne placówki powstające w południowych dzielnicach Gdańska. W 2017 roku zakończyć się mają prace przy powstającym nowym przedszkolu i żłobku przy ul. Kolorowej. Będą to placówki najbardziej wysunięte na południe na mapie Gdańska. W 2018 roku planowane jest oddanie do użytku przedszkola i szkoły przy ul. Jabłoniowej. W tym samym rok zakończone mają zostać prace przy Metropolitarnej Szkole na Kowalach. Inwestycje te mają wesprzeć edukacyjną sieć tej części naszego miasta.

(g)
rekrutacja
Rodzice 6-laków mogą również zapisać dzieci do pierwszej klasy… Fot. t

24 kwietnia o godz. 9.00 ruszy w Gdańsku rekrutacja do placówek edukacyjnych dla najmłodszych gdańszczan na rok szkolny 2017/2018, w tym także szkół na Chełmie. Przeszło 6150 miejsc w przedszkolach publicznych czeka na najmłodszych gdańszczan.
Rekrutacja będzie się odbywać wyłącznie w sposób elektroniczny. Na złożenie wymaganych dokumentów na pierwszym etapie naboru rodzice będą mieli czas do 10 maja do godz. 15.00. Udział w rekrutacji mogą wziąć za pośrednictwem Gdańskiej Platformy Edukacyjnej – www.edu.gdansk.pl. Co ważne rodzice muszą złożyć wnioski o przyjęcie do przedszkola, innej formy wychowania przedszkolnego lub oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej wraz z dokumentami potwierdzającymi spełnienie przez kandydata kryteriów branych pod uwagę w postępowaniu rekrutacyjnym.
Harmonogram rekrutacji: 24 kwietnia, godz. 9.00- 10 maja, godz. 15.00 – czas na składanie wniosków wraz z dokumentami, 10 maja- 23 maja – weryfikacja zgłoszeń, 23 maja o godz. 12.00 – podanie do publicznej wiadomości przez komisję rekrutacyjną listy kandydatów zakwalifikowanych i kandydatów niezakwalifikowanych, od 24 maja, godz. 8.00 do 30 maja – potwierdzenie przez rodzica kandydata woli uczęszczania do placówki w postaci pisemnego oświadczenia w placówce zakwalifikowania, 1 czerwca, godz. 13.00 - podanie do publicznej wiadomości przez komisję rekrutacyjną listy kandydatów przyjętych i kandydatów nieprzyjętych.
Rekrutacja uzupełniająca trwać będzie od 12 czerwca, godz. 9.00 do 19 czerwca, godz. 15.00. Kryteria w postępowaniu rekrutacyjnym do przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych. Pierwszy etap postępowania rekrutacyjnego odbywa się zgodnie z następującymi kryteriami ustawowymi wymienionymi w Prawie oświatowym, tj.: wielodzietność rodziny kandydata, niepełnosprawność kandydata, niepełnosprawność jednego z rodziców kandydata, niepełnosprawność obojga rodziców kandydata, niepełnosprawność rodzeństwa kandydata, samotne wychowywanie kandydata w rodzinie i objęcie kandydata pieczą zastępczą.
Obowiązujące w Gdańsku kryteria uchwalone przez Radę Miasta podczas drugiego etapu postępowania rekrutacyjnego, m.in.: zamieszkanie w obwodzie szkoły, fakt pracy/nauki w systemie dziennym rodziców kandydata, fakt, iż do tej samej placówki uczęszcza już rodzeństwo kandydata. W gdańskich przedszkolach publicznych w roku szkolnym 2017/2018 przygotowano dla maluchów ponad 6150 miejsc. Uzupełnieniem tej oferty będzie ponad 2400 miejsc w upublicznionych przedszkolach i punktach przedszkolnych oraz ok. 6680 miejsc w przedszkolach niepublicznych. W gdańskich szkołach podstawowych w nowym roku szkolnym na zerówkowiczów czeka ok. 3500 miejsc.
Od 1 września 2017 roku obowiązkiem szkolnym objęte są wszystkie dzieci w wieku 7 lat. Jednak rodzice 6-laków mogą również zapisać swoje dzieci do pierwszej klasy. Do publicznej szkoły podstawowej muszą być przyjęte wszystkie dzieci zamieszkałe w ramach obwodu danej placówki. Zgodnie z obowiązującym prawem oświatowym dzieci zamieszkałe poza obwodem publicznej szkoły podstawowej mogą być przyjęci do klasy pierwszej po przeprowadzeniu postępowania rekrutacyjnego, jeżeli w danej szkole będą wolne miejsca. W Gdańsku brane pod uwagę są m.in.: czy do wybranej szkoły uczęszcza już rodzeństwo kandydata, niepełnosprawność kandydata i samotne wychowywanie kandydata w rodzinie.
(tg)
Budowa nowych szkół, modernizacja i rozwój istniejących placówek inwestycyjnych, rozbudowa infrastruktury rekreacyjno-sportowej, rewitalizacja kolejnych dzielnic, rozbudowa systemu przeciwpowodziowego i a także inwestycje drogowe i komunikacyjne - podczas dzisiejszej sesji Rady Miasta przegłosowano listę priorytetowych przedsięwzięć, które będą realizowane w Gdańsku do roku 2023.
Baza Priorytetów Inwestycyjnych (BPI) to zbiór projektów stanowiących potencjał przedsięwzięć do realizacji w ramach limitów na inwestycje zarezerwowanych w Wieloletniej Prognozie Finansowej miasta, oraz w oparciu o zewnętrzne źródła finansowania – zarówno ze środków publicznych (głównie z funduszy Unii Europejskiej) i partycypacji partnerów prywatnych. Przedsięwzięcia ujęte w BPI są też zgodne z przyjętą w 2014 roku Strategią Rozwoju Miasta Gdańska 2030 Plus, a dokładnie – z dziewięcioma Programami Operacyjnymi zawartymi w tej strategii.
W BPI, wśród inwestycji do realizacji do 2023 roku, pojawiły się m.in. takie inwestycje jak: budowa szkoły metropolitalnej w Kowalach, budowa szkoły przy ul. Jabłoniowej, rozwój infrastruktury szkół zawodowych, budowa przedszkoli modułowych (w dzielnicach Jasień i Chełm), budowa basenów (w dzielnicach Stogi i Orunia), rewitalizacja dzielnic: Orunia, Biskupia Górka, stary Chełm, Dolne Miasto, Nowy Port, rewaloryzacja terenów Góry Gradowej wraz z rozbudową Centrum Hewelianum, rozbudowa ogrodu zoologicznego, budowa wiaduktu Biskupia Górka, Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej – etap IVA, budowa sieci tras rowerowych, budowa węzłów komunikacyjnych przy przystankach PKM, stabilizacja i zabezpieczenie skarp w rejonie Biskupiej Górki
- Uchwalonym dziś dokumentem wyznaczyliśmy sobie pewien kierunek. Mamy program, wiemy co chcielibyśmy realizować. Nie wszystkie projekty mają jeszcze zapewnione finansowanie, stąd teraz będziemy zastanawiać się nad pozyskaniem funduszy – powiedziała Aleksandra Dulkiewicz, zastępca prezydenta Gdańska.
W BPI zapisano również „przedsięwzięcia do zaprogramowania”, czyli te inwestycje, które są planowane do realizacji w okresie po roku 2023, jednak mieszczące się w terminie obowiązywania Strategii Miasta gdańska 2030 Plus.

(t)
doradca
Szczególny program wsparcia uczniów o specjalnych potrzebach…
Fot. t
Jak odnaleźć się na rynku pracy? Jak być aktywnym zawodowo pomimo ograniczeń zdrowotnych? Czy pracodawcy zatrudniają osoby niepełnosprawne? Z młodzieżą dotkniętą różnego typu niepełnosprawnościami spotkała się 3 marca w szkole nr 8 ekspertka z zakresu zatrudniania osób niepełnosprawnych i doradca kariery Agata Spała.
Z niepełnosprawną młodzieżą uczącą się w liceach ogólnokształcących w Gdańsku oraz uczestnikami kursu kwalifikacyjnego w Centrum Kształcenia Ustawicznego i Zawodowego Nr 1 w Gdańsku spotkała się Agata Spała. Spotkanie to miało charakter motywujący młodych ludzi do kontynuowania edukacji i podejmowania aktywności zawodowej mimo licznych ograniczeń zdrowotnych. Na spotkanie zostali także zaproszeni przedstawiciele Kuratorium Oświaty, PFRONu oraz Państwowego Urzędu Pracy.
Agata Spała jest trenerką, doradcą kariery i konsultantką ds. niepełnosprawności. W Gdańsku uczniowie z niepełnosprawnościami mogą korzystać z ofert trzech szkół zawodowych. Szkoły te posiadają dostosowaną infrastrukturę, mają podjazdy, windy oraz łazienki dostosowane do osób niepełnosprawnych.
Uczniowie niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim mogą korzystać z oferty Zespołu Szkół Specjalnych nr 1 i Zespołu Szkół Specjalnych nr 2. Natomiast uczniowie z różnego rodzaju niepełnosprawnościami ruchowymi mogą korzystać z oferty edukacyjnej przygotowanej przez Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego Nr 1 w Gdańsku.
- Kształcenie zawodowe i zdobycie zawodu po szkole gimnazjalnej skraca o 4 lata czas uzyskania kwalifikacji zawodowych, a jednocześnie stwarza możliwości szybszego i realnego wejścia na rynek pracy uczniom z niepełnosprawnością. Nasza szkoła jest jedyną szkołą kształcenia zawodowego w woj. pomorskim która odpowiada na potrzeby uczniów z niepełnosprawnościami ruchowymi. Zapewnia równe szanse na rynku pracy, zarówno uczniom zdrowym, jak i tym którzy borykają się trudnościami zdrowotnymi – mówil Dariusz Różycki Dyrektor Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego Nr 1 w Gdańsku.
W CKZiU nr 1 uczniowie mogą kształcić się w zawodach: technik grafiki i poligrafii cyfrowej oraz technik fotografii i multimediów. Są to profesje, które mogą być wykonywane przez osoby z niepełnosprawnościami szczególnie ruchowymi. Obecnie uczniowie kształcą się w dwóch klasach integracyjnych.
- Chcemy aby uczniowie brali udział w życiu szkoły i mieli poczucie bycia częścią zespołu. Mamy szczególny program wsparcia uczniów o specjalnych potrzebach, objęci są oni wsparciem specjalisty terapii neuro-odruchowej, coachingu oraz doradcy zawodowego - mówi dyrektor Różycki.
W roku szkolnym 2017/2018 CKZiU Nr 1 oferuje w dwóch klasach pierwszych 40 miejsc dla absolwentów gimnazjum ze szczególnym uwzględnieniem uczniów z niepełnosprawnościami w zawodach: technik grafiki i poligrafii cyfrowej oraz technik fotografii i multimediów.
(t)
babcia
Babcie z Chełmu mile widziane…
15 marca ruszyło pierwsze spotkanie. Stacja Orunia zaprasza seniorów do udziału w projekcie teatralnym „Każdy potrzebuje babci na jabłoni”. W ramach projektu chętni mogą skorzystać z bezpłatnych warsztatów z elementami teatru, tańca i psychologii, które odbywać się będą w każdą środę w godz. 15.00–16.30 w Stacji Orunia GAK przy ul. Dworcowej 9. Mile widziani mieszkańcy sąsiedniego Chełmu.
Projekt prowadzą Marta Kwiatkowska, aktorka i psycholog, oraz tancerz i solista Michał Lewandowski. Jak zaznaczają, seniorzy nie muszą mieć doświadczenia aktorskiego, liczy się chęć udziału w przedsięwzięciu.
Uczestnicy będą mogli podyskutować, podzielić się swoimi wspomnieniami i refleksjami na temat współczesności. Podejmą też warsztat pracy z ciałem, dostosowany do ich możliwości wiekowych. Nauczą się, jak wyrazić piękno poprzez ruch ciała, jak odnaleźć równowagę i jak poprzez taniec wyrazić swoje emocje.
Podczas treningu aktorskiego uczestnicy będą mogli popracować nad ekspresją, korzystaniem z głosu, gestu i mowy ciała jako narzędzia komunikacyjnego. Dodatkowym elementem zaplanowanym dla seniorów jest praca psychologiczna poświęcona odkrywaniu sensu życia, ludzkiej emocjonalności, motywacji i kontroli zachowania. Informacje i zapisy: Marta Kwiatkowska, tel. 606 974 058,
(tg)

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem

Czym są cookies (ciasteczka)?

To niewielkie informacje, nazywane ciasteczkami (z ang. cookie – ciastko), wysyłane przez serwis internetowy, który odwiedzamy i zapisywane na urządzeniu końcowym (komputerze, laptopie, smartfonie), z którego korzystamy podczas przeglądania stron internetowych.

W  „cookies”, składających się z szeregu liter i cyfr, znajdują się różne informacje niezbędne do prawidłowego funkcjonowania serwisów internetowych, np. tych wymagających autoryzacji – m.in. podczas logowania do konta pocztowego czy sklepu internetowego.

Wszystkie działające w internecie serwisy – wyszukiwarki, strony informacyjne, newsowe, sklepy internetowe, strony urzędów państwowych i innych instytucji publicznych, mogą prawidłowo działać dzięki wykorzystaniu „cookies”.

Ciasteczka umożliwiają także m.in. zapamiętanie naszych preferencji i personalizowanie stron internetowych w zakresie wyświetlanych treści oraz dopasowania reklam. Dzięki „cookies” możliwe jest też rejestrowanie produktów i usług czy głosowanie w internetowych ankietach.

Dane osobowe gromadzone przy użyciu „cookies” mogą być zbierane wyłącznie w celu wykonywania określonych funkcji na rzecz użytkownika, czyli np. zapamiętania logowania do serwisu czy zapamiętania towarów dodanych do koszyka w sklepie internetowym. Takie dane są zaszyfrowane w sposób uniemożliwiający dostęp do nich osobom nieuprawnionym.

Co nam dają cookies?

Dzięki „cookie” korzystanie ze stron internetowych jest łatwiejsze i przyjemniejsze a ich zawartość – teksty, zdjęcia, ankiety, sondy, ale również reklamy – jest lepiej dopasowana do oczekiwań i preferencji każdego użytkownika internetu.

„Cookies”:

  • umożliwiają zapamiętywanie naszych odwiedzin na stronie i naszych preferencji dotyczących tej strony (m.in. język strony, jej kolor, układ, rozmieszczenie treści);
  • pozwalają sklepom internetowym polecać nam produkty związane z tymi, które zazwyczaj wybieramy, które mogą nas potencjalnie zainteresować;
  • pomagają przechowywać towary wrzucone przez nas do zakupowego koszyka w sklepach online;
  • umożliwiają korzystanie z kont w serwisach;
  • pozwalają być zalogowanym do serwisu na każdej z dostępnych w danej witrynie podstron;
  • sprawiają, że nie widzimy wciąż i wciąż tej samej reklamy czy ankiety do wypełnienia;
  • pozwalają na prezentację nam reklam w sposób uwzględniający nasze zainteresowania czy miejsce zamieszkania – w ten sposób reklamy, dzięki którym korzystanie z wielu serwisów internetowych może być bezpłatne, mogą informować nas o potencjalnie interesujących nas produktach i usługach;
  • pozwalają tworzyć anonimowe statystyki odwiedzalności serwisów.
Dzięki „cookies” właściciele i wydawcy serwisów internetowych są w stanie ocenić realne zainteresowanie swoimi serwisami, mogą lepiej poznać oczekiwania i preferencje użytkowników, zrozumieć sposób w jaki użytkownicy korzystają z ich serwisów oraz, korzystając z najnowszych rozwiązań technologicznych, mogą stale udoskonalać swoje serwisy internetowe czyniąc je jeszcze przyjaźniejszymi i lepiej dostosowanymi do naszych potrzeb.

Co powinniśmy wiedzieć o „cookies”?

Nie służą identyfikacji użytkowników i na ich podstawie w żaden sposób nie jest ustalana czyjakolwiek tożsamość;

  • „cookies” identyfikują dane komputera i przeglądarki używanych do przeglądania stron internetowych – pozwalają np. dowiedzieć się czy dany komputer już odwiedzał stronę;
  • dane pozyskane z „cookies” nie są w żaden sposób łączone z danymi osobowymi użytkowników pozyskanymi np. podczas rejestracji w serwisach;
  • nie są szkodliwe ani dla nas ani dla naszych komputerów, czy smartfonów – nie wpływają na sposób ich działania;
  • nie powodują zmian konfiguracyjnych w urządzeniach końcowych, ani w oprogramowaniu zainstalowanym na tych urządzeniach;
  • domyślne parametry „ciasteczek” pozwalają na odczytanie informacji w nich zawartych jedynie serwerowi, który je utworzył;
  • na podstawie naszych zachowań na odwiedzanych stronach internetowych przekazują do serwerów informacje, dzięki którym wyświetlana strona jest lepiej dopasowana do indywidualnych preferencji.

Podstawowe rodzaje ciasteczek

„Cookies” sesyjne – są to tymczasowe informacje przechowywane w pamięci przeglądarki do momentu zakończenia sesji przeglądarki, czyli do momentu jej zamknięcia. Te cookies są obowiązkowe, aby niektóre aplikacje lub funkcjonalności działały poprawnie.

„Cookies” stałe – dzięki nim korzystanie z często odwiedzanych stron jest łatwiejsze (np. zapewniają optymalną nawigację, zapamiętują wybraną rozdzielczość, układ treści etc.). Te informacje pozostają pamięci przeglądarki przez dłuższy okres. Czas ten zależy od wyboru, którego można dokonać w ustawieniach przeglądarki. Ten rodzaj cookies zezwala na przekazywanie informacji na serwer za każdym razem, gdy odwiedzana jest dana strona. Stałe cookies są również nazywane jako tzw. śledzące „cookie” (ang. tracking cookies).

„Cookies” podmiotów zewnętrznych – (ang. third parties cookies) – to informacje pochodzące np. z serwerów reklamowych, serwerów firm i dostawców usług (np. wyszukiwania albo map umieszczanych na stronie) współpracujących z właścicielem danej strony internetowej. Ten rodzaj cookie pozwala dostosowywać reklamy – dzięki którym korzystanie ze stron internetowych może być bezpłatne – do preferencji i zwyczajów ich użytkowników. Pozwalają również ocenić skuteczność działań reklamowych (np. dzięki zliczaniu, ile osób kliknęło w daną reklamę i przeszło na stronę internetową reklamodawcy). Na podstawie informacji pozyskanych z tych cookies można tworzyć tzw. ogólne profile użytkowników, dzięki którym mężczyźni interesujący się finansami i samochodami (odwiedzający strony o tej tematyce) zobaczą reklamy dopasowane do ich potencjalnych zainteresowań, a nie np. reklamę kobiecych kosmetyków.

Zarządzanie cookies

Pamiętaj, że masz możliwość samodzielnego zarządzania „cookies”. Umożliwiają to np. przeglądarki internetowe, z których korzystasz. W najpopularniejszych przeglądarkach masz możliwość:

  • zaakceptowania obsługi „cookies”, co pozwoli Ci na pełne korzystanie z opcji oferowanych przez witryny internetowe;
  • zarządzania cookies na poziomie pojedynczych, wybranych przez Ciebie witryn;
  • określenia ustawień dla różnych typów „cookie”, na przykład akceptowania plików trwałych jako sesyjnych itp.;
  • blokowania lub usuwania cookies.
Efektem zmiany ustawień w przeglądarce, w zależności od wybranej opcji, może być utrata możliwości korzystania z niektórych serwisów i usług lub z niektórych funkcji w nich dostępnych.