Prasa Dzielnicowa Trójmiasta

szkola
Wręczenie nagrody dla najlepszej szkoły          (fot. mlodagdynia.pl)

Podczas imprez zorganizowanych na Skwerze Kościuszki z okazji Dnia Dziecka ogłoszone zostały wyniki konkursu dla szkół "Nasza szkoła jest najlepsza". Spośród wielu szkół gdyńskich zwyciężył Zespół Szkół nr 10.
- Nasza szkoła otrzymała najwięcej głosów – cieszy się Grażyna Wojciechowska, dyrektor placówki. - Panie Katarzyna Trzak i Karolina Pop wspaniale opracowały dokumentację potrzebną do przystąpienia do konkursu i całym sercem się w niego zaangażowały.
W szkole dzieje się bardzo dużo.
- Nauczyciele poza obowiązkowym pensum wiele godzin poświęcają, by nasze dzieciaki i młodzież jak najlepiej przygotować do dorosłego życia – mówi pani dyrektor. - Lekcje w terenie, wykłady naszych milusińskich na uniwersytecie, wycieczki tematyczne, wycieczki klasowe połączone z nauką w formie zabawy, świetne zajęcia z preorientacji zawodowej, wizyty uczniów w zakładach pracy, by mogli poznać warunki pracy w różnych zawodach, niezwykłe zaangażowanie psychologa i pedagogów w pomoc uczniom i rodzicom, świetnie prowadzone warsztaty we wszystkich klasach, spotkania uczniów z ciekawymi ludźmi i cała gama różnorodnych ofert dla uczniów. No i gdy tak się wiele dzieje, nie ma co się dziwić, że nasza szkoła wygrała w tym konkursie.
Poza gdyńskimi szkołami w konkursie wzięła udział szkoła z Kosakowa - zdobyła najwięcej punktów, lecz to szkoła spoza Gdyni. Spośród gdyńskich szkół ZS nr 10 okazał się bezkonkurencyjny.
(kod)
wydarzenia1
Końcówka roku szkolnego upływa w Zespole Szkół nr 13 pod znakiem licznych wydarzeń.
Właśnie odbył się bal gimnazjalny. Pięknie wystrojeni uczniowie wzięli udział w pierwszej w swoim życiu tego typu imprezie. Natomiast z okazji Dnia Dziecka, w szkole odbył się sportowy festyn. Uczniowie rywalizowali ze sobą w 10 różnych konkurencjach sportowych.
A wcześniej odbyła się wycieczka do Bydgoszczy z udziałem klasy gimnazjalnej IID. Po trzech godzinach podróży rozpoczęło się zwiedzanie pierwszego punktu wycieczki, czyli Eksplozeum. Było bardzo ciekawie. Dzieci poznały m.in. historię bomb atomowych. Po przerwie obiadowej zwiedzały stary rynek. Następnie udały się do muzeum… mydła i brudu, gdzie tworzyły własne mydło.
- Wycieczkę będziemy bardzo miło wspominać – zapewniają uczestnicy.
Ponadto klasa VIb, wraz z Anną Kaszubowską-Knopik i Anną Eckert uczestniczyła w warsztatach w Gdyńskim Oceanarium. Uczniowie obejrzeli pokaz slajdów, a następnie podczas zajęć laboratoryjnych badali pod mikroskopem zwierzęta żyjące na rafach. Potem, dzięki wygranej jednego z uczniów - Aleksandra Czernka - który zajął III miejsce w konkursie "Gdynia - moje miasto" (a jedną z nagród było zwiedzanie AMW), dzieciaki pojechały do Akademii Marynarki Wojennej całą klasą. Atrakcji było wiele: zwiedzanie okrętu podwodnego, zapoznawanie się z możliwościami broni rakietowej, a także zajęcia na symulatorach, strzelnicy oraz w pracowni manewrowania okrętami. Na koniec każdy dostał dyplom i notesik.
- To wyjście wszystkim się bardzo podobało – podkreślają uczniowie.
Podopieczni ZS nr 13 mieli także przyjemność wzięcia udziału w Koncercie Finałowym 9 Festiwalu More Than Words 2016, który odbył się w Sali Mieszczańskiej Ratusza Staromiejskiego w Gdańsku. Poziom uczestników był wysoki, a uczennice karwińskiego gimnazjum zostały wyróżnione: Martyna Szarek z kl. IIIc zajęła II miejsce w kategorii "piosenka", Julia Jankowska (kl. IIIc) - III miejsce również w tej kategorii, a Dagmara Marciniak (kl. IId) otrzymała wyróżnienie w kategorii "poezja".
W tym samym czasie uczniowie szkoły brali udział w obchodach Dnia Europejskiego. Podczas uroczystości przybliżyli informacje o krajach Unii Europejskiej, a największym zainteresowaniem cieszyły się stoiska z potrawami charakterystycznymi dla danego kraju, przygotowanymi przez dzieci.
Wielkim wydarzeniem w szkole było podsumowanie Wojewódzkiego Konkursu Origami "Papierowy zawrót głowy", które odbyło się po raz szósty. Tegorocznej edycji towarzyszyło hasło "Morze prezentów". Uczniowie mieli za zadanie wykonać ozdobną formę płaską lub przestrzenną, zgodnie z zasadami sztuki origami, która miała być oryginalnym podarunkiem dla miasta Gdynia z okazji 90-lecia nadania praw miejskich. Trud wykonania prac konkursowych podjęło 127 uczniów z 21 szkół. Jak co roku młodzi twórcy wykazali się niezmierną kreatywnością, nieograniczoną wyobraźnią i oryginalnością pomysłów. Prace te można podziwiać na wystawie pokonkursowej zorganizowanej w placówce organizatora.
Jury, po burzliwych obradach, nagrodziło 25 uczestników w dziewięciu kategoriach wiekowych. Po uroczystym rozdaniu nagród uczniowie wraz z opiekunami wzięli udział w warsztatach kreatywnego tworzenia form origami. Finaliści i laureaci zmierzyli się z ostatnim zadaniem, jakie towarzyszyło tej edycji - składali barwne motyle o różnych stopniach trudności. Stały się one barwnym dopełnieniem napisu „GDYNIA”. Honorowy patronat nad konkursem objęli: pomorski kurator oświaty, Monika Kończyk oraz wiceprezydent Gdyni, Bartosz Bartoszewicz. Przedsięwzięcie to uzyskało wsparcie ze strony Rady Dzielnicy Karwiny oraz Urzędu Miasta Gdynia, dzięki czemu możliwy był zakup cennych nagród.
(kod)
Niemałymi sukcesami, szczególnie w konkursach artystycznych, mogą pochwalić się podopieczni Zespołu Szkół nr 13.
Z okazji 90. rocznicy nadania Gdyni praw miejskich odbył się międzyszkolny Konkurs Recytatorski i Poezji Śpiewanej. Przesłuchania miały miejsce w III LO w Gdyni. Gimnazjaliści i licealiści wystąpili w oddzielnych kategoriach wiekowych. Konkurs był częścią XI Edycji Projektu Edukacyjnego "Gdynia, moje miasto - okno na świat" pod patronatem Bartosza Bartoszewicza, wiceprezydenta Gdyni oraz Zygmunta Zmudy-Trzebiatowskiego, przewodniczącego Rady Miasta. Uczniowie karwińskiego gimnazjum otrzymali miejsca na podium i wyróżnienia. W kategorii "Recytacja" (przygotowanie - Małgorzata Jakubczyk): 1 miejsce - Dagmara Marciniak kl. IID, 2 miejsce - Zuzanna Pobłocka kl. IIIC, 3 miejsce - Małgorzata Jabłońska kl. IID oraz Zuzanna Droszkowska kl. IC, wyróżnienie - Oliwia Mierkułów kl. IID.
Kategoria "Poezja śpiewana" (przygotowanie - Katarzyna Rogolińska): 2 miejsce - Martyna Szarek kl. IIIC, wyróżnienie - Weronika Preinl kl. IIC, wyróżnienie - zespół wokalno-instrumentalny "Radosny Zgrzyt" (skład: wokal - Bernadetta Czekaj kl. IB, Karolina Guzińska kl. IC, Marta Roszak kl. ID, skrzypce - Marta Antonowicz kl. IID, keyboard - Zuzanna Przeniosło kl. IIIC).
Uczniowie otrzymali dyplomy, natomiast wręczenie nagród rzeczowych i ponowne występy najlepszych będą miały miejsce podczas gali podsumowującej projekt "Gdynia, moje miasto - okno na świat" w Muzeum Miasta Gdyni.
Z kolei Wojewódzki Konkurs Recytatorski w Języku Angielskim odbył się w Gdańsku w Gimnazjum nr 8. ZS nr 14 reprezentowały Zuzanna Droszkowska z klasy I GC i Dagmara Marciniak z klasy II GD. Zuzia zaprezentowała wiersz "Twilight", a Dagmara utwór "Matchmaker", którego autorem jest Mostel Zero.
W konkursie uczestniczyło uczniów z całego województwa, prezentując bardzo wysoki poziom recytowanych piękną angielszczyzną wierszy. Jury miało bardzo trudne zadanie wybrać zwycięzców, jednak interpretacja Dagmary uzyskała ich szczególne uznanie i w rezultacie uczennica z Karwin uzyskała I miejsce!
A w siedzibie ZS nr 13 odbyła się IV edycja Międzyszkolnego Konkursu Recytatorskiego Poezji w Języku Angielskim "Tolerance and Respect". Celem konkursu było zainteresowanie uczniów klas IV - VI szkół podstawowych poezją angielską oraz wykorzystanie praktyczne dotychczas nabytych umiejętności językowych. Uczniowie z gdyńskich szkół zaprezentowali wybrane utwory poezji angielskiej, których motywem przewodnim były tolerancja i szacunek.
Uczestnicy konkursu byli oceniani przez niezależne jury w skład którego wchodzili: Joanna Bołbot - kierownik księgarni Polanglo w Gdyni, Maciej Arasimowicz - nauczyciel języka angielskiego i właściciel szkoły języków obcych oraz przedmiotów ścisłych Smart School, Magdalena Wantulok - studentka lingwistyki stosowanej, tłumaczka języka angielskiego, niemieckiego i rosyjskiego. Członkowie jury podczas oceniania brali pod uwagę następujące elementy: poprawność wymowy, zgodność tekstu recytowanego z oryginałem, pomysłowość przy prezentowaniu wiersza, ogólne wrażenie artystyczne.
Po obejrzeniu występów wszystkich szkół jury przyznało nagrody. W kategorii klas IV: I miejsce Alicja Marciniak SP 43, II miejsce Karolina Waraksa SP 43, III miejsce Oliwia Piskor SP 43, wyróżnienie Marcel Jasiński, Kornel Plaskiewicz SP 39. W kategorii klas V: I miejsce Martyna Drochlińska SP 42, II miejsce Małgorzata Guściora SP 42, III miejsce Aleksandra Żak SP 46, wyróżnienie Aleksandra Kozłowska SP 46. W kategorii klas VI: I miejsce Oliwia Staniszewska SP 46, II miejsce Natalia Skarżyńska SP 26, III miejsce Agnieszka Pokora SP 39.

(kod)


budzet karwiny
Spektakle często goszczą w naszej bibliotece                                         (fot. MBP Gdynia)


W naszej dzielnicowej Bibliotece „Pod Makami” rusza cykl spotkań muzycznych dla rodziców z dziećmi do 3 roku życia.
Zajęcia są organizowane w ramach konkursu „Przyjazna dzielnica” przy współpracy z Radą Dzielnicy Karwiny, Miastem Gdynia, Biblioteką i fundacją „Mamy z Morza”. Są otwarte i bezpłatne dla wszystkich chętnych.
Chcesz spędzić czas z dzieckiem poza domem, ale nie masz pomysłu, co zrobić? „Mamy z Morza” zapraszają na muzyczne zajęcia w bibliotece na Karwinach i letnie spotkania w plenerze dla rodziców z dziećmi połączone z teatrzykami, które odbędą się w ramach projektu „Raz, Dwa, Trzy Karwiny”.
Od maja do grudnia w „Bibliotece pod Makami” odbędą się muzyczne spotkania dla rodziców małych dzieci (w wieku 0-3 lata). W ich trakcie uczestnicy poznają nowe wierszyki oraz piosenki i wspólnie z dziećmi się pobawią. Przy okazji mogą poznać innych rodziców i wymienić się z nimi swoimi doświadczeniami, a maluchy mogą bawić się w grupie rówieśniczej, zdobywając bardzo cenne umiejętności społeczne.
Latem, w lipcu i sierpniu, odbędą się spektakle „Teatrzyku Co w Trawie Piszczy”, połączone z piknikami. Na te spotkania zapraszamy rodziców z dziećmi w wieku do ok. 10 lat.
Udział we wszystkich spotkaniach jest bezpłatny dzięki finansowaniu z programu gminy Gdynia pod nazwą „Przyjazna Dzielnica”. Partnerami projektu są: Rada Dzielnicy Karwiny, Fundacja Mamy z Morza, Miejska Biblioteka Publiczna w Gdyni i Fundacja Wspierania i Rozwoju Rodziny WiRR.
Zajęcia muzyczne odbywają się we wtorki w „Bibliotece pod Makami” (ul. Brzechwy3/5) i są podzielone na grupy wiekowe. Godz. 9.00 – dzieci w wieku 2-3 lata, godz. 9.30 – dzieci w wieku 1-2 lata (chodzące) oraz godz. 10.00 – dzieci w wieku 0-3 lata.
Pikniki rodzinne z przedstawieniami odbędą się: 3.07, 24.07, 21.08. W przypadku brzydkiej pogody pikniki i przedstawienia zostaną przeniesione na inny termin.

(kod)

Karwiny włączają się do organizacji Światowych Dni Młodzieży. Od 20 do 25 lipca 2016 r. około 3000 młodych pielgrzymów z zagranicy przybędzie do naszego miasta, by uczestniczyć w „Dniach w Diecezjach".
Organizacją przyjęcia pielgrzymów zajmują się wyznaczone parafie. Poszukiwane są rodziny, które chciałyby przyjąć gości w swoich domach. Wystarczy zagwarantować miejsce noclegowe, możliwość skorzystania z łazienki oraz wyżywienie (śniadanie i kolację). W ciągu dnia młodzi spędzają czas poza domem według planu zorganizowanego przez parafie. Więcej informacji można uzyskać w naszej parafii p. w. Św. Jadwigi Królowej, ul. Korzenna 2, kontakt: (58) 669 00 05.
Archidiecezja Gdańska zachęca do włączenia się w przygotowanie „Dni w Diecezjach”. Poszukiwani są m.in.: tłumacze, opieka medyczna, pomoc przy organizacji, porządku, dekoracji oraz pomoc informatyczna i medialna przy przygotowaniu materiałów dla pielgrzymów. Szczegóły na www.sdm.diecezja.gdansk.pl. Osoby, chętne do włączenia się w przygotowania w Krakowie, powinny wypełnić formularz na stronie www.krakow2016.com
Światowe Dni Młodzieży to - organizowane raz na kilka lat - międzynarodowe spotkania młodych z całego świata z Papieżem. Ich pomysłodawcą był św. Jan Paweł II. W lipcu 2013 roku Papież Franciszek ogłosił, że następne spotkanie młodych odbędzie się od 26 do 31 lipca 2016 roku w Krakowie.
Światowe Dni Młodzieży w Krakowie poprzedzą „Dni w Diecezjach". W tym czasie młodzi pielgrzymi przyjadą do wybranego miasta na terenie naszego kraju, w tym do Gdyni. Będzie to czas na spotkania, integrację, poznanie kultury i topografii danego regionu. Nie zabraknie też wspólnych wycieczek turystycznych, zabaw oraz udziału w społecznych i kościelnych projektach. Młodzi przybędą do konkretnych parafii, a nocować będą u rodzin, które wyrażą chęć ich przyjęcia. Później młodzi z zagranicy i z naszego kraju wyjadą do Krakowa, gdzie spotkają się z papieżem Franciszkiem.
Wiele gdyńskich parafii organizuje w terminie 26-31 lipca 2016 r. wyjazd na centralne wydarzenia w Krakowie. Każda parafia zadba o odpowiedni transport (autokary, busy, pociągi), wyżywienie, noclegi oraz pakiet pielgrzyma dla każdego uczestnika wyjazdu. Sugerowany przedział wiekowy, to 14-30 lat, jednakże jest to tylko propozycja, każde zgłoszenie będzie rozpatrywane indywidualnie. Koszty uzależnione są od wybranego pakietu pielgrzyma. Jednak rejestracja i płatności muszą być dokonane najpóźniej 30 czerwca 2016 roku. Aby pozyskać wszystkie potrzebne informacje, wystarczy znaleźć w swojej okolicy parafię, która organizuje taki wyjazd.
(kod)
rowery
Rowerowe stojaki są do dyspozycji uczniów                                                 (fot. gdynia.pl)

Coraz więcej cyklistów widać na ścieżkach rowerowych. A już niedługo także uczniowie będą mieli dodatkowy powód, żeby przyjeżdżać na lekcje rowerem - przy ZS nr 10 pojawi się dziesięć nowych stojaków rowerowych.
Do gdyńskich placówek oświatowych (szkół podstawowych i gimnazjów) trafi niebawem w sumie 88 stojaków rowerowych o wartości 23812,80 zł. Stojaki w kształcie odwróconego „U" przekaże szkołom Zarząd Dróg i Zieleni w Gdyni. Zapotrzebowanie na nowe stojaki zgłaszane było przez dyrekcje szkół ze względu na rozpoczynającą się wkrótce kampanię „Rowerowy Maj”, a wraz z nią zwiększony udział dzieci w dojazdach do szkół na rowerach.
- Poprzez tworzenie parkingów rowerowych promujemy w naszym mieście jazdę rowerem oraz stwarzamy rowerzystom dogodne warunki do pozostawienia roweru podczas zajęć – mówi Rafał Studziński, gdyński urzędnik rowerowy przy ZDiZ Gdynia. - W ten sposób kształtują się postawy i przyzwyczajenia komunikacyjne u dzieci oraz ich rodziców i nauczycieli.
Zespół Szkół nr 10 otrzyma dziesięć sztuk stojaków rowerowych. Dodajmy, że ZDiZ przekazuje szkołom i przedszkolom stojaki do montażu od 2014 roku.
Ponadto już w maju ścieżki rowerowe zapełnią się dzieciakami na rowerach, hulajnogach, deskorolkach albo rolkach. Rusza bowiem adresowana do uczniów i nauczycieli szkół podstawowych kampania „Rowerowy Maj". W Gdyni w rowerowym wyzwaniu uczestniczyć będzie cztery tysiące uczniów z 19 placówek oświatowych.
Zasady kampanii są bardzo proste, a zabawa trwa miesiąc. Każdy uczeń, który przyjedzie do szkoły na rowerze, deskorolce, hulajnodze lub na rolkach, otrzymuje dwie naklejki. Jedną z nich przykleja do swojego rowerowego dzienniczka, a drugą na klasowy plakat "Rowerowego Maja". Gwarantuje to dobrą zabawę i zdrową rywalizację, a na zakończenie kampanii atrakcyjne nagrody.
Najbardziej rowerowa szkoła w Gdyni otrzyma mobilne miasteczko ruchu drogowego (wartość nagrody wynosi ok. 25 000 zł).
Będą też nagrody dla klas i indywidualne. Najlepsze klasy w każdej szkole dostaną bilety grupowe do centrów nauki, rozrywki, sportu. Najaktywniejsi uczniowie i nauczyciele oraz szkolni koordynatorzy dostaną akcesoria rowerowe.
- Gdy w Gdyni zobaczyliśmy obrazki z gdańskich szkół z roku ubiegłego, te stojaki wręcz oblepione rowerami - stwierdziliśmy, że też tak chcemy, by co raz więcej dzieci do szkół w Gdyni przyjeżdżało na rowerach - podkreśla Rafał Studziński. - Stąd decyzja o udziale w tegorocznej edycji „Rowerowego Maja".
Kampania będzie też okazją do zadbania o bezpieczeństwo najmłodszych na drodze.
- Już w 2015 roku z pomocą Stowarzyszenia Rowerowa Gdynia prowadziliśmy zajęcia rowerowe teoretyczne i praktyczne - dodaje Rafał Studziński. - Dzieci uczyły się zasad i prawidłowych zachowań. Także w tym roku w ramach tej kampanii będziemy prowadzić takie zajęcia.
(kod)

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem

Czym są cookies (ciasteczka)?

To niewielkie informacje, nazywane ciasteczkami (z ang. cookie – ciastko), wysyłane przez serwis internetowy, który odwiedzamy i zapisywane na urządzeniu końcowym (komputerze, laptopie, smartfonie), z którego korzystamy podczas przeglądania stron internetowych.

W  „cookies”, składających się z szeregu liter i cyfr, znajdują się różne informacje niezbędne do prawidłowego funkcjonowania serwisów internetowych, np. tych wymagających autoryzacji – m.in. podczas logowania do konta pocztowego czy sklepu internetowego.

Wszystkie działające w internecie serwisy – wyszukiwarki, strony informacyjne, newsowe, sklepy internetowe, strony urzędów państwowych i innych instytucji publicznych, mogą prawidłowo działać dzięki wykorzystaniu „cookies”.

Ciasteczka umożliwiają także m.in. zapamiętanie naszych preferencji i personalizowanie stron internetowych w zakresie wyświetlanych treści oraz dopasowania reklam. Dzięki „cookies” możliwe jest też rejestrowanie produktów i usług czy głosowanie w internetowych ankietach.

Dane osobowe gromadzone przy użyciu „cookies” mogą być zbierane wyłącznie w celu wykonywania określonych funkcji na rzecz użytkownika, czyli np. zapamiętania logowania do serwisu czy zapamiętania towarów dodanych do koszyka w sklepie internetowym. Takie dane są zaszyfrowane w sposób uniemożliwiający dostęp do nich osobom nieuprawnionym.

Co nam dają cookies?

Dzięki „cookie” korzystanie ze stron internetowych jest łatwiejsze i przyjemniejsze a ich zawartość – teksty, zdjęcia, ankiety, sondy, ale również reklamy – jest lepiej dopasowana do oczekiwań i preferencji każdego użytkownika internetu.

„Cookies”:

  • umożliwiają zapamiętywanie naszych odwiedzin na stronie i naszych preferencji dotyczących tej strony (m.in. język strony, jej kolor, układ, rozmieszczenie treści);
  • pozwalają sklepom internetowym polecać nam produkty związane z tymi, które zazwyczaj wybieramy, które mogą nas potencjalnie zainteresować;
  • pomagają przechowywać towary wrzucone przez nas do zakupowego koszyka w sklepach online;
  • umożliwiają korzystanie z kont w serwisach;
  • pozwalają być zalogowanym do serwisu na każdej z dostępnych w danej witrynie podstron;
  • sprawiają, że nie widzimy wciąż i wciąż tej samej reklamy czy ankiety do wypełnienia;
  • pozwalają na prezentację nam reklam w sposób uwzględniający nasze zainteresowania czy miejsce zamieszkania – w ten sposób reklamy, dzięki którym korzystanie z wielu serwisów internetowych może być bezpłatne, mogą informować nas o potencjalnie interesujących nas produktach i usługach;
  • pozwalają tworzyć anonimowe statystyki odwiedzalności serwisów.
Dzięki „cookies” właściciele i wydawcy serwisów internetowych są w stanie ocenić realne zainteresowanie swoimi serwisami, mogą lepiej poznać oczekiwania i preferencje użytkowników, zrozumieć sposób w jaki użytkownicy korzystają z ich serwisów oraz, korzystając z najnowszych rozwiązań technologicznych, mogą stale udoskonalać swoje serwisy internetowe czyniąc je jeszcze przyjaźniejszymi i lepiej dostosowanymi do naszych potrzeb.

Co powinniśmy wiedzieć o „cookies”?

Nie służą identyfikacji użytkowników i na ich podstawie w żaden sposób nie jest ustalana czyjakolwiek tożsamość;

  • „cookies” identyfikują dane komputera i przeglądarki używanych do przeglądania stron internetowych – pozwalają np. dowiedzieć się czy dany komputer już odwiedzał stronę;
  • dane pozyskane z „cookies” nie są w żaden sposób łączone z danymi osobowymi użytkowników pozyskanymi np. podczas rejestracji w serwisach;
  • nie są szkodliwe ani dla nas ani dla naszych komputerów, czy smartfonów – nie wpływają na sposób ich działania;
  • nie powodują zmian konfiguracyjnych w urządzeniach końcowych, ani w oprogramowaniu zainstalowanym na tych urządzeniach;
  • domyślne parametry „ciasteczek” pozwalają na odczytanie informacji w nich zawartych jedynie serwerowi, który je utworzył;
  • na podstawie naszych zachowań na odwiedzanych stronach internetowych przekazują do serwerów informacje, dzięki którym wyświetlana strona jest lepiej dopasowana do indywidualnych preferencji.

Podstawowe rodzaje ciasteczek

„Cookies” sesyjne – są to tymczasowe informacje przechowywane w pamięci przeglądarki do momentu zakończenia sesji przeglądarki, czyli do momentu jej zamknięcia. Te cookies są obowiązkowe, aby niektóre aplikacje lub funkcjonalności działały poprawnie.

„Cookies” stałe – dzięki nim korzystanie z często odwiedzanych stron jest łatwiejsze (np. zapewniają optymalną nawigację, zapamiętują wybraną rozdzielczość, układ treści etc.). Te informacje pozostają pamięci przeglądarki przez dłuższy okres. Czas ten zależy od wyboru, którego można dokonać w ustawieniach przeglądarki. Ten rodzaj cookies zezwala na przekazywanie informacji na serwer za każdym razem, gdy odwiedzana jest dana strona. Stałe cookies są również nazywane jako tzw. śledzące „cookie” (ang. tracking cookies).

„Cookies” podmiotów zewnętrznych – (ang. third parties cookies) – to informacje pochodzące np. z serwerów reklamowych, serwerów firm i dostawców usług (np. wyszukiwania albo map umieszczanych na stronie) współpracujących z właścicielem danej strony internetowej. Ten rodzaj cookie pozwala dostosowywać reklamy – dzięki którym korzystanie ze stron internetowych może być bezpłatne – do preferencji i zwyczajów ich użytkowników. Pozwalają również ocenić skuteczność działań reklamowych (np. dzięki zliczaniu, ile osób kliknęło w daną reklamę i przeszło na stronę internetową reklamodawcy). Na podstawie informacji pozyskanych z tych cookies można tworzyć tzw. ogólne profile użytkowników, dzięki którym mężczyźni interesujący się finansami i samochodami (odwiedzający strony o tej tematyce) zobaczą reklamy dopasowane do ich potencjalnych zainteresowań, a nie np. reklamę kobiecych kosmetyków.

Zarządzanie cookies

Pamiętaj, że masz możliwość samodzielnego zarządzania „cookies”. Umożliwiają to np. przeglądarki internetowe, z których korzystasz. W najpopularniejszych przeglądarkach masz możliwość:

  • zaakceptowania obsługi „cookies”, co pozwoli Ci na pełne korzystanie z opcji oferowanych przez witryny internetowe;
  • zarządzania cookies na poziomie pojedynczych, wybranych przez Ciebie witryn;
  • określenia ustawień dla różnych typów „cookie”, na przykład akceptowania plików trwałych jako sesyjnych itp.;
  • blokowania lub usuwania cookies.
Efektem zmiany ustawień w przeglądarce, w zależności od wybranej opcji, może być utrata możliwości korzystania z niektórych serwisów i usług lub z niektórych funkcji w nich dostępnych.