Prasa Dzielnicowa Trójmiasta

regulamin
Ludzie nie mogą pojąć, że domy docieplone, a ogrzewanie droższe… Fot. t

Zarząd LWSM Morena zorganizował dwa spotkania konsultacyjne z członkami spółdzielni dotyczące wprowadzenia nowego regulaminu rozliczania ciepła. 14 września Rada Nadzorcza dokument uchwaliła i – ku zdziwieniu mieszkańców – zdecydowała, że regulamin obowiązuje wstecz, czyli…od 1 maja 2017 roku.
Pierwsze spotkanie prowadził zatrudniony w spółdzielni oraz będący adiunktem na Politechnice Gdańskiej dr Mykola Shopa z Katedry Fizyki Atomowej, Molekularnej i Optycznej. Zaczynając prezentację poinformował zebranych, że jest autorem nowej propozycji rozliczania co, mówił - jest to związane z uchwaleniem w lutym br. nowelizacji ustawy Prawo energetyczne.
Członkowie zasypali zarząd pytaniami. Mówili, że nie wszyscy mają dostęp do Internetu, a więc trudno było zapoznać się z propozycją a zarząd nie przygotował kopii prezentowanego regulaminu. Leszek Kwapisz zabierając głos krytykował propozycje. Mówił, że nie widzi uzasadnienia zmian w regulaminie, że proponowany podział kosztów 59% koszty stałe, a 49% koszty zmienne, nie znajduje uzasadnienia.
Padały pytania o wyjaśnienie, dlaczego po ociepleniu budynków koszty ogrzewania nie zmalały, a wzrosły, dlaczego do rozliczenia ciepła włączono cyrkulację ciepłej wody. Przez dwie godziny odpowiadając na pytania wiceprezes LWSM Morena Henryk Talaśka, jak też dr Mykala Shopa nie wyjaśnili wszystkich wątpliwości, ani nie przekonali obecnych na spotkaniu, że propozycja spełnia wymógł zawarty w nowej ustawie o zastosowaniu energooszczędnych zachowań zapewniających stałą kontrolę i obniżenie kosztów stałych. Zdaniem wielu obecnych na Sali mieszkańców, spotkanie było źle przygotowane, nic nie wyjaśniło.
Po dwóch tygodniach następne spotkanie w Centrum Kultury. Tym razem nie było poprzednio prezentującego propozycję regulaminu dr. Mykoli Shopa. Spotkanie otworzył wiceprezes Henryk Talaśka, który został zaskoczony pytaniem jednego z członków spółdzielni o rejestrację spotkania, protokół z jego przebiegu. W odpowiedzi obecni usłyszeli, że zarząd nie zastanawiał się nad taką koniecznością i nie jest przygotowany do spisania protokołu.
Na tym spotkaniu prezentację prowadziła kierownik działu czynszów i rozliczeń mediów – Lidia Kozub. Prowadzona prezentacja jak i wymiana uwag z członkami spotkała się z krytyką. - To pokaz niepoważnego traktowania członków. Tendencją prowadzącej było mówienie nie na temat i dążenie za wszelką cenę do uzyskania wsparcia od obecnych dla nowego regulaminu – ocenili.
Prezentacja metody obliczania zużytego ciepła nie była przygotowana dla zwykłych ludzi, którzy nie muszą znać się na wzorach, a ci którzy orientowali się w temacie, dostawali bardzo ogólnikowe odpowiedzi, które nic nie wyjaśniały. Wymianie zdań między mieszkańcami, wiceprezesem Henrykiem Talaśką i Lidią Kozub przysłuchiwał się obecny na spotkaniu Jerzy Biesiadowski przewodniczący Komisji Regulaminowej Rady Nadzorczej LWSM Morena.
Zbigniew Czesnel zabierając głos mówił, że obliczenia dobierane są do ogólnego algorytmu i wzięte ze starej ustawy Prawo energetyczne obecnie obowiązuje nas nowa ustawa z 06.02.2017r., której założeniem jest energooszczędność i odejście od komasacji różnych budynków przy obliczaniu współczynników dla indywidualnego odbiorcy, pójście w kierunku szczegółowych wyliczeń dla danego typu budynku. Ten fakt jest uwzględniony w treści § 45 a pkt.13 w ustawie o którym w nowym regulaminie nie ma ani słowa. Mówił, że w nowym regulaminie wymieszano wiele pojęć, nie przedstawiono opinii prawnej pod względem zgodności z obowiązującym prawem w tym zakresie, ponadto nie wykazano energooszczędnych zachowań zapewniających stałą kontrolę nad obniżaniem kosztów stałych.
W przedstawionym przez zarząd nowym projekcie regulaminu rozliczania miesza się sposoby podziału kosztów stałych ze zmiennymi (wc, łazienki połączono z klatką schodową §7 pkt 5 nowego regulaminu), a przecież ustawa mówi o wyborze jednej z zaproponowanych metod. Co ciekawe, punkt na temat przyjęcia nowego regulaminu znalazł się w porządku obrad posiedzenia plenarnego Rady Nadzorczej 15 września br. Rada jednogłośnie podjęła uchwałę o przyjęciu nowego regulaminu rozliczenia ciepła przy obecności 12 członków. Przyjęta uchwała uchyla obecnie obowiązujący regulamin, a więc uchwałę RN nr 56/2014 i wchodzi z dniem podjęcia, ale… z mocą obowiązującą od 1 maja 2017 roku. Wnosząc o przyjęcie tej uchwały wiceprezes Henryk Talaśka powiedział, że zarząd przez 2,5 roku pracował nad tym regulaminem i powinien on obowiązywać od 1 maja 2017 r.
A mieszkańcy się zastanawiają, jak to w ogóle jest możliwe, że prawo obowiązuje wstecz?

(tg)

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem

Czym są cookies (ciasteczka)?

To niewielkie informacje, nazywane ciasteczkami (z ang. cookie – ciastko), wysyłane przez serwis internetowy, który odwiedzamy i zapisywane na urządzeniu końcowym (komputerze, laptopie, smartfonie), z którego korzystamy podczas przeglądania stron internetowych.

W  „cookies”, składających się z szeregu liter i cyfr, znajdują się różne informacje niezbędne do prawidłowego funkcjonowania serwisów internetowych, np. tych wymagających autoryzacji – m.in. podczas logowania do konta pocztowego czy sklepu internetowego.

Wszystkie działające w internecie serwisy – wyszukiwarki, strony informacyjne, newsowe, sklepy internetowe, strony urzędów państwowych i innych instytucji publicznych, mogą prawidłowo działać dzięki wykorzystaniu „cookies”.

Ciasteczka umożliwiają także m.in. zapamiętanie naszych preferencji i personalizowanie stron internetowych w zakresie wyświetlanych treści oraz dopasowania reklam. Dzięki „cookies” możliwe jest też rejestrowanie produktów i usług czy głosowanie w internetowych ankietach.

Dane osobowe gromadzone przy użyciu „cookies” mogą być zbierane wyłącznie w celu wykonywania określonych funkcji na rzecz użytkownika, czyli np. zapamiętania logowania do serwisu czy zapamiętania towarów dodanych do koszyka w sklepie internetowym. Takie dane są zaszyfrowane w sposób uniemożliwiający dostęp do nich osobom nieuprawnionym.

Co nam dają cookies?

Dzięki „cookie” korzystanie ze stron internetowych jest łatwiejsze i przyjemniejsze a ich zawartość – teksty, zdjęcia, ankiety, sondy, ale również reklamy – jest lepiej dopasowana do oczekiwań i preferencji każdego użytkownika internetu.

„Cookies”:

  • umożliwiają zapamiętywanie naszych odwiedzin na stronie i naszych preferencji dotyczących tej strony (m.in. język strony, jej kolor, układ, rozmieszczenie treści);
  • pozwalają sklepom internetowym polecać nam produkty związane z tymi, które zazwyczaj wybieramy, które mogą nas potencjalnie zainteresować;
  • pomagają przechowywać towary wrzucone przez nas do zakupowego koszyka w sklepach online;
  • umożliwiają korzystanie z kont w serwisach;
  • pozwalają być zalogowanym do serwisu na każdej z dostępnych w danej witrynie podstron;
  • sprawiają, że nie widzimy wciąż i wciąż tej samej reklamy czy ankiety do wypełnienia;
  • pozwalają na prezentację nam reklam w sposób uwzględniający nasze zainteresowania czy miejsce zamieszkania – w ten sposób reklamy, dzięki którym korzystanie z wielu serwisów internetowych może być bezpłatne, mogą informować nas o potencjalnie interesujących nas produktach i usługach;
  • pozwalają tworzyć anonimowe statystyki odwiedzalności serwisów.
Dzięki „cookies” właściciele i wydawcy serwisów internetowych są w stanie ocenić realne zainteresowanie swoimi serwisami, mogą lepiej poznać oczekiwania i preferencje użytkowników, zrozumieć sposób w jaki użytkownicy korzystają z ich serwisów oraz, korzystając z najnowszych rozwiązań technologicznych, mogą stale udoskonalać swoje serwisy internetowe czyniąc je jeszcze przyjaźniejszymi i lepiej dostosowanymi do naszych potrzeb.

Co powinniśmy wiedzieć o „cookies”?

Nie służą identyfikacji użytkowników i na ich podstawie w żaden sposób nie jest ustalana czyjakolwiek tożsamość;

  • „cookies” identyfikują dane komputera i przeglądarki używanych do przeglądania stron internetowych – pozwalają np. dowiedzieć się czy dany komputer już odwiedzał stronę;
  • dane pozyskane z „cookies” nie są w żaden sposób łączone z danymi osobowymi użytkowników pozyskanymi np. podczas rejestracji w serwisach;
  • nie są szkodliwe ani dla nas ani dla naszych komputerów, czy smartfonów – nie wpływają na sposób ich działania;
  • nie powodują zmian konfiguracyjnych w urządzeniach końcowych, ani w oprogramowaniu zainstalowanym na tych urządzeniach;
  • domyślne parametry „ciasteczek” pozwalają na odczytanie informacji w nich zawartych jedynie serwerowi, który je utworzył;
  • na podstawie naszych zachowań na odwiedzanych stronach internetowych przekazują do serwerów informacje, dzięki którym wyświetlana strona jest lepiej dopasowana do indywidualnych preferencji.

Podstawowe rodzaje ciasteczek

„Cookies” sesyjne – są to tymczasowe informacje przechowywane w pamięci przeglądarki do momentu zakończenia sesji przeglądarki, czyli do momentu jej zamknięcia. Te cookies są obowiązkowe, aby niektóre aplikacje lub funkcjonalności działały poprawnie.

„Cookies” stałe – dzięki nim korzystanie z często odwiedzanych stron jest łatwiejsze (np. zapewniają optymalną nawigację, zapamiętują wybraną rozdzielczość, układ treści etc.). Te informacje pozostają pamięci przeglądarki przez dłuższy okres. Czas ten zależy od wyboru, którego można dokonać w ustawieniach przeglądarki. Ten rodzaj cookies zezwala na przekazywanie informacji na serwer za każdym razem, gdy odwiedzana jest dana strona. Stałe cookies są również nazywane jako tzw. śledzące „cookie” (ang. tracking cookies).

„Cookies” podmiotów zewnętrznych – (ang. third parties cookies) – to informacje pochodzące np. z serwerów reklamowych, serwerów firm i dostawców usług (np. wyszukiwania albo map umieszczanych na stronie) współpracujących z właścicielem danej strony internetowej. Ten rodzaj cookie pozwala dostosowywać reklamy – dzięki którym korzystanie ze stron internetowych może być bezpłatne – do preferencji i zwyczajów ich użytkowników. Pozwalają również ocenić skuteczność działań reklamowych (np. dzięki zliczaniu, ile osób kliknęło w daną reklamę i przeszło na stronę internetową reklamodawcy). Na podstawie informacji pozyskanych z tych cookies można tworzyć tzw. ogólne profile użytkowników, dzięki którym mężczyźni interesujący się finansami i samochodami (odwiedzający strony o tej tematyce) zobaczą reklamy dopasowane do ich potencjalnych zainteresowań, a nie np. reklamę kobiecych kosmetyków.

Zarządzanie cookies

Pamiętaj, że masz możliwość samodzielnego zarządzania „cookies”. Umożliwiają to np. przeglądarki internetowe, z których korzystasz. W najpopularniejszych przeglądarkach masz możliwość:

  • zaakceptowania obsługi „cookies”, co pozwoli Ci na pełne korzystanie z opcji oferowanych przez witryny internetowe;
  • zarządzania cookies na poziomie pojedynczych, wybranych przez Ciebie witryn;
  • określenia ustawień dla różnych typów „cookie”, na przykład akceptowania plików trwałych jako sesyjnych itp.;
  • blokowania lub usuwania cookies.
Efektem zmiany ustawień w przeglądarce, w zależności od wybranej opcji, może być utrata możliwości korzystania z niektórych serwisów i usług lub z niektórych funkcji w nich dostępnych.