Prasa Dzielnicowa Trójmiasta

Chodnik Górnicza

Wreszcie się doczekaliśmy chodnika na ul. Górniczej między pętlą 29, a Parafią p.w. św. Karola Boromeusza przy ul. Górniczej 42. Trochę to trwało, więc radość większa, że budowa została w końcu ukończona. Faktem, który ucieszy spacerowiczów jest to, że chodnik jest o pół metra szerszy niż zakładano
A teraz cyferki: szacunkowy koszt wykonania robót: 50.000,00 zł brutto + wykonanie projektu: 15.000,00 zł brutto; razem: 65.000,00 zł brutto
(a)
rower
Rowery miejskie funkcjonują już w wielu miastach Polski

System roweru miejskiego coraz bliżej Trójmiasta. W 2018 roku mieszkańcy Gdyni oraz 13 innych miast naszej metropolii będą mogli korzystać z 3,5 tysiąca rowerów na wynajem do przemieszczania się po mieście. Ale zanim zaczniemy je wypożyczać, potrzebne są decyzje o tym, gdzie staną stacje rowerowe. Każdy może zgłosić swoją propozycję.
Trwają coraz bardziej zaawansowane prace nad wdrożeniem systemu automatycznych wypożyczalni rowerów w naszej metropolii. Gdynia, razem z partnerami z Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot, prowadzi obecnie ważne konsultacje. Dzięki nim, wspólnie z mieszkańcami, zostaną określone lokalizacje stacji wypożyczania rowerów – konwencjonalnych i z napędem elektrycznym.
W ramach całego projektu planowany jest zakup ok. 3,5 tysiąca rowerów z połączeniem GPS i tzw. sprytnym elektrozamkiem. W samej Gdyni w systemie pojawi się 1100 jednośladów. 10% wszystkich rowerów w Trójmieście stanowić będą rowery elektryczne.
Stacja będzie się składać z co najmniej 5-10 stanowisk (jedno zajmuje ok. 1,6 m2). Najlepiej, aby były one zlokalizowane jak najbliżej ścieżek rowerowych, a w przypadku ich braku – jezdni. Stacje dla rowerów ze wspomaganiem elektrycznym powinny składać się z 15 stojaków dokująco-ładujących. Na każdej stacji planowane jest ustawienie dwa razy większej ilości stojaków niż planowana tam startowa ilość rowerów.
Jakie kryteria powinna spełniać idealnie zlokalizowana stacja wypożyczania rowerów? Ważne, aby mogło z niej korzystać jak najwięcej osób oraz by znajdowała się blisko gęsto zaludnionego obszaru lub popularnego celu podróży. Mogą to być zatem duże ośrodki pracy czy nauki, urzędy czy centralne miejsca w konkretnych dzielnicach. W dalszej kolejności można zgłaszać miejsca podróży rekreacyjnych. Należy pamiętać, że stacje powinny być wyznaczone wyłącznie na działkach miejskich.
Jak zgłosić własne propozycje?
1.Wchodzimy na stronę Mapy Google.
2.Klikamy w wybrane przez nas miejsce.
3.Następnie klikamy w długość i szerokość geograficzną, które pojawią się u dołu ekranu.
4.Na koniec klikamy "Udostępnij" i pobieramy link do mapy, który generuje się automatycznie.
Zgłoszenia prosimy wysyłać na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript., w temacie wiadomości koniecznie wpisując nazwę miasta, którego dotyczą uwagi/propozycje. Należy też zaznaczyć, czy proponowana stacja ma obsługiwać rowery konwencjonalne czy elektryczne.
Uruchomienie systemu publicznego roweru ma spopularyzować tę formę transportu, aby stała się jednym z podstawowych sposobów poruszania się po mieście. Projekt zakłada budowę systemu opartego o flotę rowerów wraz z zapleczem technicznym i teleinformatycznym dla mieszkańców kilkunastu miast i miejscowości Obszaru Metropolitalnego. Podobne rozwiązania funkcjonują z powodzeniem w większości dużych miast Europy i świata.
mat.prasowe

Gdynia szykuje się do zakupu nowoczesnego taboru transportu publicznego. W ramach unijnego projektu na ulice wyjedzie w sumie 85 nowych pojazdów. Pierwszymi pojedziemy już w przyszłym roku. Jest szansa, że część nowego tabory zasili komunikację w kierunku Karwin, Wielkiego kacka i Dąbrowy. Całkowity koszt realizacji to blisko 170 milionów złotych.
Głównym celem udziału w projekcie jest wymiana taboru na przyjazny środowisku, energooszczędny i ekologiczny, spełniający normę emisji Euro 6. Projekt obejmuje zakup 30 trolejbusów (16 przegubowych i 14 standardowych) oraz 55 autobusów (32 przegubowych i 23 standardowych). Wszystkie trolejbusy zostaną wyposażone w baterie trakcyjne, ułatwiające ładowanie z sieci. Oprócz tego zostaną zakupione baterie akumulatorowe, które wspomogą obecnie eksploatowany tabor.
Nowe pojazdy to przede wszystkim komfort jazdy, punktualność, minimalizacja zanieczyszczeń i hałasu – mówi Michał Guć, wiceprezydent Gdyni. W tym przypadku kierunki unijnego wsparcia wpisują się doskonale w strategiczne decyzje miasta. Od czasu przystąpienia Polski do UE Gdynia regularnie ubiegała się i otrzymywała środki na rozwój proekologicznego transportu publicznego – dodaje.
Zastosowanie baterii litowych pozwoli na rozwój i obsługę połączeń trolejbusowych do osiedli Gdyni nie objętych siecią trolejbusową, a w przypadku istniejących połączeń - na zwiększenie częstotliwości dojazdu. Zakup dodatkowych źródeł energii pomoże w awaryjnych przypadkach, kiedy pojazd będzie musiał zdjąć „szelki” (zerwanie sieci, wypadek drogowy, remont, objazd).
Całkowita wartość projektu pod nazwą: „Rozwój zrównoważonego transportu publicznego w Gdyni przez zakup ekologicznego taboru” wynosi 169 198 800 zł, z czego wydatki kwalifikowane to 137 560 000 zł, a dofinansowanie ze środków UE to 103 170 000 zł.
(a)
2017-02-16 08.10.42
Jest szansa, że Starodworcowa zostanie zieloną ulicą           fot.a

Jak wygląda Starodworcowa ulica, którą dzieci uczęśzczają do szkoły, a rodzice jadą do pracy każdy wie. Byle jakie chodniki, niezagospodarowane pasy drogowe, czyli byle jaki obraz przedstawia się codziennie podróżującym.
Ale... pojawiła się ostatnio szansa, że ulica zostanie nieco upiększona.
Być może jeszcze w tym roku posadzone zostaną nowe drzewa, zagospodarowany zostanie teren, który powstał po wybrukowaniu dojścia do świateł na ulicy Wielkopolskiej.
Ponadto w tym roku powstanie projekt, natomiast w przyszłym pas drogowy na Starodworcowej zostanie uporządkowany. Prawo niestety nie pozwala na sadzenie drzew w odległości mniejszej niż 6 metrów, więc w pasie między chodnikiem, a jezdnią ogrodnicy zaprojektują krzewy i byliny na podobnej zasadzie jak w pasie rozdziału jezdni ulicy Wielkopolskiej. Uporządkowana zostanie także istniejąca zieleń w pasie między jezdnią a ulicą Wesołą. Być może uda się wyznaczyć żwirową ścieżkę spacerową. Zakładamy, że projekt obejmie teren od Wielkopolskiej do Solnej.
Między Solną a Nowodworcową Rada Dzielnicy planuje wykonać parking, zaś dalej - na terenach kolejowych za Nowodworcową - Inicjatywa planuje wykonanie m.in. skweru, chodników i oświetlenia terenu. Jest szansa na to, że w przyszłym roku Starodworcowa będzie najbardziej zieloną ulicą w Gdyni.
(a)
Gdynia w liczbach
Mieszkańcy Wielkiego Kacka już mogą korzystać z danych      fot. materiały prasowe

Gdynia, podążając wzorem europejskich standardów, otwiera zasoby z danymi publicznymi. Dołącza tym samym do niewielkiego grona polskich miast publikujących zbiory danych miejskich. Nowy portal www.otwartedane.gdynia.pl jest już dostępny dla wszystkich zainteresowanych działalnością samorządu. Przyda się on również tym, którzy poszukują danych potrzebnych do pracy czy rozwijania innowacyjnych pomysłów.
Otwarte dane to forma udostępnienia danych publicznych w sposób przejrzysty, przydatny i zgodny ze standardami oraz przepisami prawa. – Zależało nam przede wszystkim, aby mieszkańcy mieli dostęp do danych zgromadzonych w jednym miejscu i zaprezentowanych w przystępny sposób. Drugą grupą odbiorców są firmy IT tworzące aplikacje mobile. Ich programy nie będą działać bez danych, które właśnie udostępniamy – wyjaśnia wiceprezydent Gdyni Bartosz Bartoszewicz i dodaje: - Serwis powstał z trzech powodów – po pierwsze chcemy, aby wszystkie dane były publiczne. To daje z kolei możliwość porównywania się z innymi miastami. Po trzecie, w miastach takich, jak na przykład Londyn, po udostępnieniu danych znaczne wzrosła liczba aplikacji służących mieszkańcom.
Gdyński portal, przygotowany przez firmę Master Telecom, jako pierwszy w Polsce wykorzystuje innowacyjne połączenie dedykowanego do gromadzenia i udostępniania danych oprogramowania CKANoraz autorskiego oprogramowania Monalisa. Służy ono do aktywnego zbierania danych z różnych źródeł, standaryzowania i składowania ich na serwerze, a także automatycznej wizualizacji wybranych danych w formie tematycznych prezentacji.
Obecnie na portalu, który powstał jako konsekwencja uzyskania przez Gdynię certyfikatu ISO 37120, znajduje się 115 zbiorów danych w 21 obszarach funkcjonowania miasta. Są to zestawienia dotyczące m.in. gospodarki, transportu, środowiska lub finansów. Użytkownik znajdzie tu na przykład liczbę mieszkańców w poszczególnych dzielnicach, liczbę samochodów zarejestrowanych w mieście, liczbę łóżek szpitalnych w mieście czy liczbę firm działających w Gdyni.
To dopiero początek, ponieważ głównym założeniem jest ciągły rozwój serwisu poprzez pozyskiwanie nowych, atrakcyjnych zbiorów danych własnych oraz zewnętrznych należących m.in. gdyńskich firm. Chcemy, aby portal stał się samonapędzającą platformą służącą do zbierania i wymiany danych, co przyczyni się w przyszłości do rozwoju inteligentnych technologii, z których będziemy mogli wspólnie korzystać – podkreśla Bartosz Bartoszewicz.

materiały prasowe
Dofinansowanie
Węzeł na Karwinach otrzymał gigantyczne dofinansowanie mat.prasowe

Gdynia otrzymała dofinansowanie na ważny projekt komunikacyjny w mieście. Dzięki unijnej dotacji przyznanej przez Zarząd Województwa Pomorskiego, miasto otrzyma istotne wsparcie przy przebudowie węzła Karwiny. Będzie on zlokalizowany przy powstającym właśnie przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej – u zbiegu ulic Wielkopolskiej, Sopockiej i Strzelców.
Pełna nazwa projektu brzmi: „Utworzenie węzła integracyjnego transportu publicznego przy przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej – Gdynia Karwiny”. Jego powstanie ma zachęcić mieszkańców Gdyni do dojeżdżania do pracy lub szkoły środkami komunikacji miejskiej lub rowerami. Na realizację tego zadania miasto otrzyma z Unii dokładnie 34 621 418 zł, czyli nieco ponad 63% kosztów kwalifikowanych całego projektu. Pełen koszt powstania węzła to 54 893 164 zł.
Jednym z kluczowych rozwiązań w ramach inwestycji będzie budowa wielopoziomowego parkingu. Będzie on umożliwiał pozostawienie samochodu lub roweru w pobliżu przystanku i kontynuowanie podróży Koleją Metropolitalną. Parkingi „parkuj i jedź” (park & ride) powstaną zarówno dla samochodów, jak i dla rowerów. Wzorem rozwiązań znanych z lotnisk, kierowcy będą mogli korzystać także ze strefy „całuj i jedź” (kiss & ride), czyli kilku miejsc postojowych dla osób podwożących pasażerów na przystanek.
Planowana jest także rozbudowa i przebudowa ulic w bezpośrednim otoczeniu węzła integracyjnego. Niezbędne będzie przearanżowanie skrzyżowań i kolidującej infrastruktury, które usprawnią funkcjonowanie komunikacji zbiorowej i dojazd do węzła. W ciągu ulic Nowowiczlińskiej, Chwaszczyńskiej i Wielkopolskiej – w kierunku budowanego przystanku PKM Gdynia Karwiny – pojawią się buspasy.
Powody do zadowolenia będą mieli także kierowcy jednośladów, bo dzięki przebudowie pojawią się odcinki nowych tras rowerowych. Projektanci węzła nie zapomną również o potrzebach pieszych i osób niepełnosprawnych.
Obecnie trwają prace projektowe realizowane przez firmę Transprojekt Gdański. Rozpoczęcie robót budowlanych planowane jest na wrzesień 2018 roku., a ich zakończenie – na grudzień 2021 roku.
Projekt został wybrany do dofinansowania w ramach poddziałania 9.1.1. – Transport miejski – mechanizm ZIT Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020, jako jeden z projektów służących realizacji Strategii Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot.
www.gdynia.pl

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem

Czym są cookies (ciasteczka)?

To niewielkie informacje, nazywane ciasteczkami (z ang. cookie – ciastko), wysyłane przez serwis internetowy, który odwiedzamy i zapisywane na urządzeniu końcowym (komputerze, laptopie, smartfonie), z którego korzystamy podczas przeglądania stron internetowych.

W  „cookies”, składających się z szeregu liter i cyfr, znajdują się różne informacje niezbędne do prawidłowego funkcjonowania serwisów internetowych, np. tych wymagających autoryzacji – m.in. podczas logowania do konta pocztowego czy sklepu internetowego.

Wszystkie działające w internecie serwisy – wyszukiwarki, strony informacyjne, newsowe, sklepy internetowe, strony urzędów państwowych i innych instytucji publicznych, mogą prawidłowo działać dzięki wykorzystaniu „cookies”.

Ciasteczka umożliwiają także m.in. zapamiętanie naszych preferencji i personalizowanie stron internetowych w zakresie wyświetlanych treści oraz dopasowania reklam. Dzięki „cookies” możliwe jest też rejestrowanie produktów i usług czy głosowanie w internetowych ankietach.

Dane osobowe gromadzone przy użyciu „cookies” mogą być zbierane wyłącznie w celu wykonywania określonych funkcji na rzecz użytkownika, czyli np. zapamiętania logowania do serwisu czy zapamiętania towarów dodanych do koszyka w sklepie internetowym. Takie dane są zaszyfrowane w sposób uniemożliwiający dostęp do nich osobom nieuprawnionym.

Co nam dają cookies?

Dzięki „cookie” korzystanie ze stron internetowych jest łatwiejsze i przyjemniejsze a ich zawartość – teksty, zdjęcia, ankiety, sondy, ale również reklamy – jest lepiej dopasowana do oczekiwań i preferencji każdego użytkownika internetu.

„Cookies”:

  • umożliwiają zapamiętywanie naszych odwiedzin na stronie i naszych preferencji dotyczących tej strony (m.in. język strony, jej kolor, układ, rozmieszczenie treści);
  • pozwalają sklepom internetowym polecać nam produkty związane z tymi, które zazwyczaj wybieramy, które mogą nas potencjalnie zainteresować;
  • pomagają przechowywać towary wrzucone przez nas do zakupowego koszyka w sklepach online;
  • umożliwiają korzystanie z kont w serwisach;
  • pozwalają być zalogowanym do serwisu na każdej z dostępnych w danej witrynie podstron;
  • sprawiają, że nie widzimy wciąż i wciąż tej samej reklamy czy ankiety do wypełnienia;
  • pozwalają na prezentację nam reklam w sposób uwzględniający nasze zainteresowania czy miejsce zamieszkania – w ten sposób reklamy, dzięki którym korzystanie z wielu serwisów internetowych może być bezpłatne, mogą informować nas o potencjalnie interesujących nas produktach i usługach;
  • pozwalają tworzyć anonimowe statystyki odwiedzalności serwisów.
Dzięki „cookies” właściciele i wydawcy serwisów internetowych są w stanie ocenić realne zainteresowanie swoimi serwisami, mogą lepiej poznać oczekiwania i preferencje użytkowników, zrozumieć sposób w jaki użytkownicy korzystają z ich serwisów oraz, korzystając z najnowszych rozwiązań technologicznych, mogą stale udoskonalać swoje serwisy internetowe czyniąc je jeszcze przyjaźniejszymi i lepiej dostosowanymi do naszych potrzeb.

Co powinniśmy wiedzieć o „cookies”?

Nie służą identyfikacji użytkowników i na ich podstawie w żaden sposób nie jest ustalana czyjakolwiek tożsamość;

  • „cookies” identyfikują dane komputera i przeglądarki używanych do przeglądania stron internetowych – pozwalają np. dowiedzieć się czy dany komputer już odwiedzał stronę;
  • dane pozyskane z „cookies” nie są w żaden sposób łączone z danymi osobowymi użytkowników pozyskanymi np. podczas rejestracji w serwisach;
  • nie są szkodliwe ani dla nas ani dla naszych komputerów, czy smartfonów – nie wpływają na sposób ich działania;
  • nie powodują zmian konfiguracyjnych w urządzeniach końcowych, ani w oprogramowaniu zainstalowanym na tych urządzeniach;
  • domyślne parametry „ciasteczek” pozwalają na odczytanie informacji w nich zawartych jedynie serwerowi, który je utworzył;
  • na podstawie naszych zachowań na odwiedzanych stronach internetowych przekazują do serwerów informacje, dzięki którym wyświetlana strona jest lepiej dopasowana do indywidualnych preferencji.

Podstawowe rodzaje ciasteczek

„Cookies” sesyjne – są to tymczasowe informacje przechowywane w pamięci przeglądarki do momentu zakończenia sesji przeglądarki, czyli do momentu jej zamknięcia. Te cookies są obowiązkowe, aby niektóre aplikacje lub funkcjonalności działały poprawnie.

„Cookies” stałe – dzięki nim korzystanie z często odwiedzanych stron jest łatwiejsze (np. zapewniają optymalną nawigację, zapamiętują wybraną rozdzielczość, układ treści etc.). Te informacje pozostają pamięci przeglądarki przez dłuższy okres. Czas ten zależy od wyboru, którego można dokonać w ustawieniach przeglądarki. Ten rodzaj cookies zezwala na przekazywanie informacji na serwer za każdym razem, gdy odwiedzana jest dana strona. Stałe cookies są również nazywane jako tzw. śledzące „cookie” (ang. tracking cookies).

„Cookies” podmiotów zewnętrznych – (ang. third parties cookies) – to informacje pochodzące np. z serwerów reklamowych, serwerów firm i dostawców usług (np. wyszukiwania albo map umieszczanych na stronie) współpracujących z właścicielem danej strony internetowej. Ten rodzaj cookie pozwala dostosowywać reklamy – dzięki którym korzystanie ze stron internetowych może być bezpłatne – do preferencji i zwyczajów ich użytkowników. Pozwalają również ocenić skuteczność działań reklamowych (np. dzięki zliczaniu, ile osób kliknęło w daną reklamę i przeszło na stronę internetową reklamodawcy). Na podstawie informacji pozyskanych z tych cookies można tworzyć tzw. ogólne profile użytkowników, dzięki którym mężczyźni interesujący się finansami i samochodami (odwiedzający strony o tej tematyce) zobaczą reklamy dopasowane do ich potencjalnych zainteresowań, a nie np. reklamę kobiecych kosmetyków.

Zarządzanie cookies

Pamiętaj, że masz możliwość samodzielnego zarządzania „cookies”. Umożliwiają to np. przeglądarki internetowe, z których korzystasz. W najpopularniejszych przeglądarkach masz możliwość:

  • zaakceptowania obsługi „cookies”, co pozwoli Ci na pełne korzystanie z opcji oferowanych przez witryny internetowe;
  • zarządzania cookies na poziomie pojedynczych, wybranych przez Ciebie witryn;
  • określenia ustawień dla różnych typów „cookie”, na przykład akceptowania plików trwałych jako sesyjnych itp.;
  • blokowania lub usuwania cookies.
Efektem zmiany ustawień w przeglądarce, w zależności od wybranej opcji, może być utrata możliwości korzystania z niektórych serwisów i usług lub z niektórych funkcji w nich dostępnych.