Prasa Dzielnicowa Trójmiasta

jaselka1
Dzieci wczuły się w role     (fot. SP nr 20)

Niezwykłe jasełka, w przepięknej oprawie, zaprezentowali uczniowie Szkoły Podstawowej nr 20 pod kierunkiem swoich opiekunów.
Przedstawienie zostało przygotowane przez dzieci z edukacji wczesnoszkolnej, pod okiem wychowawcy klasy II d Danuty Bolek i katechetki Krystyny Krzych, przy współpracy z Maciejem Nawrotem, wraz z grupą dziewcząt z klas V-VI. Najmłodsi uczniowie, biorący udział w jasełkach, z pełnym emocji zaangażowaniem przedstawiali scenki związane z Bożym Narodzeniem. Odgrywając role pasterzy i aniołów, śpiewali kolędy i pastorałki. Przedstawienie bardzo podobało się koleżankom i kolegom oraz przybyłym rodzicom. Jasełka pozwoliły poczuć rodzinną atmosferę Świąt Bożego Narodzenia.
Po przedstawieniu dyrektor Marta Szymańska wraz z ks. Piotrem złożyli wszystkim obecnym świąteczne życzenia. Później odbyły się wigilie klasowe. Składaniu życzeń i śpiewaniu kolęd, które słychać było na korytarzach nie było końca...
Na tym nie koniec. Czas świąt to czas wspólnego śpiewania kolęd i spotkań. Uczniowie i nauczyciele z 20-tki, tradycyjnie już spotkaliśmy się, aby po raz kolejny wspólnie przeżywać ten niezwykły czas. Obejrzeli wspaniały występ, przygotowany przez uczniów pod kierunkiem Doroty Gieryk, w fantastycznej scenografii autorstwa Wiesławy Cząstki i Andrzeja Kowalskiego.
jaselka2
Nie zabrakło pięknych kostiumów    (fot. SP nr 20)

A tuz przed świąteczną przerwą odbyło się spotkanie integracyjne w klasie I F, pod hasłem ,,W świątecznym nastroju”. W blasku choinkowych światełek, udzielił się wszystkim przedświąteczny klimat. Dzieci zaśpiewały piosenki oraz recytowały wiersze o tematyce świątecznej. W szerokim gronie rodziców i dzieci prędko powstawały przepiękne świąteczne kartki i inne ozdoby. Każdy odkrywał w sobie niezwykłą fantazję i talent. Wszyscy złożyli sobie szczere i serdeczne życzenia świąteczne. Przyjemnie było spędzić czas w tak miłym gronie.
Ale świąteczne klimaty to nie wszystko. Uczniowie klas szóstych są wdzięczni Krzysztofowi Piwnickiemu za wygłoszenie niezwykłego wykładu o marszałku Józefie Piłsudskim. Taka lekcja patriotyzmu, z prelegentem przebranym w historyczny strój Marszałka, nie zdarza się co dzień.
(kod)
koledy
Koncert kolęd w wykonaniu Magdy Anioł odbył się w kościele p. w. św. Wawrzyńca. To nie pierwsza tego rodzaju impreza, dzięki której nasz kościół pretenduje także do miana „świątyni kultury”.
Magda Anioł wraz z zespołem od lat są związani z polską sceną chrześcijańską. Poza programem autorskim proponują również koncerty kolędowe, postne, oprawę Eucharystii dla młodych oraz koncert „Strych z aniołami” (do tekstów Małgorzaty Nawrockiej). Poza standardowymi koncertami bywają również na rekolekcjach, ewangelizacjach, konferencjach, spotkaniach itd. Są zaradni i samodzielni - jak trzeba, to w małych salach (kluby, kościoły, świetlice) sami dbają o nagłośnienie.
Warto zwrócić uwagę na ich nowy album. Autorskiej płyty nie wydawali bowiem dawno. Dlatego uznali, że najwyższy czas, by to zrobić.
- To dla nas wyjątkowa płyta, bo wyjątkowo nasza - bardzo domowa, bardzo wyczekana i bardzo wychuchana – przyznają muzycy. - O tym, co na niej, nie ma sensu mówić. Muzyki lepiej słuchać, niż o niej słuchać - szybciej, prościej i (mamy nadzieję) przyjemniej. Tytuł albumu to „ALBO ALBO”. Chodzi oczywiście o najważniejszy wybór jakiego może dokonać człowiek. Chcecie się dowiedzieć, co my wybraliśmy?
To nie jedyna inicjatywa kulturalno-parafialna na terenie naszej dzielnicy. Poprzednio radni z wielkiego Kacka zapraszali na koncert w kolejną rocznicę wyboru na papieża Karola Wojtyły - Jana Pawła II.
Requiem na chór mieszany a cappella zostało wykonane w hołdzie Ojcu Świętemu Janowi Pawłowi II. W Śpiewali i grali: Chór Morzanie z Dębogórza - dyr. Przemysław Stanisławski, Chór Lutnia z Luzina - dyr. Tomasz Fopke, Chór Pięciolinia z Lini - dyr. Jan Szulc, Chór Strzelenka z Tuchomia - dyr. Karol Krefta. Fragmenty „Tryptyku rzymskiego” Karola Wojtyły w tłumaczeniu na język kaszubski Zbigniewa Jankowskiego przeczytał Wojciech Schutta, partiami solowymi zajął się Tomasz Fopke, a wszystko to pod batutą Przemysława Stanisławskiego.
(kod)
kapliczki
Tej kapliczce raczej nie grozi zapomnienie...            (fot. kod)

Przydrożnych kapliczek nie sposób w Wielkim Kacku nie zauważyć. Są albo stare, zabytkowe, jak te przy ul. Chwaszczyńskiej, albo całkiem nowe, jak ta na Fikakowie. A wszystkie jednakowo są warte pamięci kolejnych pokoleń.
Na terenie naszej dzielnicy takich symboli religijności nie brakuje. Najwięcej kapliczek jest skupionych przy głównym ciągu komunikacyjnym, ale już np. stosunkowo nowy obiekt z figurką św. Józefa stoi bardziej na uboczu, pośród osiedla.
Z myślą o wszystkich kapliczkach dobiega końca drugi etap projektu pod tytułem „Ocalić Narodową Spuściznę" prowadzony przez Muzeum Narodowe w Gdańsku. Zadanie polega między innymi na dokumentacji fotograficzno-etnograficznej przydrożnych kapliczek, na terenie całego województwa pomorskiego. Pierwsze efekty projektu to internetowa, interaktywna mapa kapliczek, z której można skorzystać pod adresem www.mapakapliczek.pl. Do tej pory do zbiorów trafiło ponad dwa tysiące obiektów na terenie Pomorza.
Założeniem projektu „Ocalić Narodową Spuściznę” jest to, by mieszkańcy, turyści i naukowcy mogli skorzystać z zebranego materiału etnograficznego. Tym samym, muzeum chce rozbudzić świadomość regionalną wśród mieszkańców i zwrócić uwagę, że przydrożne kapliczki są ważnym elementem dziedzictwa kulturowego. Mapa internetowa zawiera informacje o architekturze sakralnej, znajdującej się na terenie województwa pomorskiego, ale również norweskich kościołów Stavkirke i islandzkich kościółków farmerskich.
Koordynatorzy projektu zwracają się też z prośbą do mieszkańców, którzy chcieliby, żeby nowo powstała w ich okolicy kapliczka, znalazła się na wirtualnej mapie. Wystarczy zgłosić się do Asystentki Koordynatora Projektu Marty Szaszkiewicz z Muzeum Narodowego w Gdańsku, pod numerem 601-493-127, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript., lub bezpośrednio do Koordynatora Projektu Waldemara Elwarta pod numerem 58 307 59 12, wew. 103, 602-103-360 lub na maila: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript..">Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.. Dostęp do map jest bezpłatny, a więcej informacji o samym przedsięwzięciu można uzyskać na stronie www.ostanceprosb.pl.
(kod)
partnerstwo
W partnerstwie mogą uczestniczyć m. in. parafie oraz radni dzielnicy           (fot. mat. RD)

Najlepsze pomysły, służące poprawie życia na terenie dzielnicy, teraz mają jeszcze większą szansę na realizację. Potrzebne jest tylko partnerstwo, celem przygotowania odpowiednich wniosków, na wdrożenie których przeznaczono 25 tys. zł.
Podczas, gdy projekty Gdyńskiego Budżetu Obywatelskiego skupiają się na działaniach takich, jak inwestycje czy remonty, jeszcze w tym roku gdyńskie rady dzielnic rozpoczną konkurs, który jest poświęcony innego rodzaju działaniom. Projekt „Przyjazna dzielnica" powstał w wyniku ewaluacji zeszłorocznego budżetu obywatelskiego i pozwoli wyłonić najlepsze pomysły skierowane do mieszkańców.
- Istotą pomysłu jest współpraca - tłumaczy Paweł Brutel, koordynator Gdyńskiego Budżetu Obywatelskiego. - Gospodarzem projektu będą rady dzielnic, których zadaniem jest stworzenie lokalnego partnerstwa na rzecz działań lokalnych.
W skład takiego partnerstwa mogą wejść np.: rada dzielnicy, biblioteki, szkoły, samorządy uczniowskie, rady rodziców, kluby seniora, lokalne organizacje pozarządowe, parafie, spółdzielnie, MOPS, CAS, Gdyńskie Centrum Sportu, Zarząd Komunikacji Miejskiej itp. To rada dzielnicy ma zadecydować, który wniosek trafi pod głosowanie. Wyboru dokonają mieszkańcy, w dokładnie taki sam sposób, jak w przypadku głosowania w budżecie obywatelskim, czyli internetowo. Konkursy ogłoszone zostaną jeszcze w tym roku, najlepsze pomysły zrealizowane zostaną w przyszłym roku. W budżecie miasta zarezerwowano na ten projekt 550000 zł, co oznacza że każda dzielnica dostanie po 25000 zł.
Warunkiem złożenia pojedynczego projektu do rady dzielnicy jest przygotowanie go przez partnerstwo. Te muszą stworzyć co najmniej 3 podmioty spośród następujących kategorii: rada właściwej miejscowo dzielnicy, osoby prawne działające na terenie Gdyni, jednostki organizacyjne gminy miasta Gdyni. Zasady działania partnerstwa muszą być opisane w składanym projekcie, w szczególności dotyczy to podziału zadań i środków finansowych pomiędzy partnerów. Do partnerstwa mogą dodatkowo dołączać także podmioty nie posiadające osobowości prawnej, które mogą realizować zadania, ale bez możliwości uzyskiwania środków z budżetu miasta. Jeden podmiot może występować tylko w jednym partnerstwie, tworzonym na potrzeby konkursu w danej dzielnicy. Na koniec rada dzielnicy rekomenduje co najmniej 3 projekty, które zostaną poddane głosowaniu.
Jak będą wybierane projekty do realizacji? Warunkiem przeprowadzenia głosowania w dzielnicy jest zgłoszenie przez radę dzielnicy i pozytywna weryfikacja przez komisję, co najmniej 3 projektów, których łączna wartość jest równa co najmniej kwocie 50000 zł. Do udziału w głosowaniu na projekty zakwalifikowane do konkursu uprawnieni są mieszkańcy zameldowani na terenie Gdyni oraz ci, którzy zostali dopisani do rejestru wyborców.
(kod)
szkola1
Zajęcia prowadzone były w ciekawy sposób                                              (fot. SP nr 20)

W ramach programu „Aktywni Rodzice” w Szkole Podstawowej nr 20 zorganizowano zajęcia otwarte pod hasłem „Animacja”.
Warsztaty rozpoczęły się ciekawie, bo od scharakteryzowania pracy grafika komputerowego. Uczniowie na podstawie własnych doświadczeń i obserwacji wymienili przykłady projektowania graficznego. Trzeba przyznać, że zrobili to bardzo trafnie, bowiem wyliczyli takie działania, jak: filmy animowane, gry komputerowe, plakaty, ilustracje książkowe, czy nadruki na ubraniach.
Pierwszym elementem warsztatów było tworzenie grafiki komputerowej, poprzedzonej rysunkową koncepcją. Dzieci wspólnie naszkicowały obrazek, który został sfotografowany i przeniesiony do komputera. Przy pomocy odpowiedniego programu oraz tabletu graficznego, wyposażonego w magnetyczne pióro, dzieci wspólnie pokolorowały dzieło.
Kolejnym etapem zajęć było tworzenie filmów animowanych. I w tym przypadku nie obyło się bez teoretycznego wstępu. Grafik wytłumaczył mechanizm powstawania ruchomego obrazu. Jedną z technik tworzenia filmów jest naprzemienne fotografowanie i poruszanie obiektu, a następnie odtwarzanie serii zdjęć na komputerze. Dzieci zastosowały metodę, która sprowadzała się do wykonywania sekwencji rysunków różniących się od siebie detalami – co po sfotografowaniu i zapisaniu w multimedialnym formacie ukazywało animowaną historię. Na specjalnych podświetlanych stołach do animacji, na półprzezroczystych kartkach, twórcy realizowali swoje koncepcje. Równocześnie kilkuosobowe grupy tworzyły wspólne „mozaiki”, na które składały się ilustracje będące pojedynczymi puzzlami większej kompozycji.
szkola2
Dzieciaki poradziły sobie znakomicie                                                              (fot. SP nr 20)

- Warsztaty pokazały możliwość kreatywnego wykorzystania komputera – uważa Danuta Bolek, wychowawca klasy. - Serdeczne podziękowania za aktywny udział w warsztatach i wspólną zabawę należą się dla pani Anny Krenc oraz pana Wiesława Teofilaka.
A nieco wcześniej, pod hasłem „Powitanie jesieni” odbył się festyn szkolny dla klas 0-III ze Szkoły Podstawowej nr 20. Imprezie jak zwykle towarzyszyła moc atrakcji. W jesienne popołudnie, przy słonecznej pogodzie, Iwona Nitychoruk, wicedyrektor szkoły, dokonała oficjalnego otwarcia festynu.
Pierwszą część imprezy zdominował pokaz taneczny, przygotowany przez panie instruktorski z Centrum Tańca "Szczepan". Następnie rozpoczęły się konkursy sportowe, np. bieg sztafetowy slalomem z kasztanem na drewnianej łyżce, zbieranie na czas ziemniaków do koszyka, czy też przeciąganie liny. Ponadto na boisku szkolnym trwały inne zabawy zręcznościowo-ruchowe.
Podczas warsztatów plastycznych dzieci miały możliwość spróbowania własnych sił przy malowaniu portretu Pani Jesieni oraz tworzeniu kukiełek z warzyw. Zorganizowano również zabawę edukacyjną, polegającą na rozpoznawaniu poprzez dotyk owoców i warzyw po ich kształcie.
Maluchy miały ponadto możliwość udziału w konkursach z wiedzy o znajomości jesieni. Odpowiadały na liczne zagadki związane z ta pora roku. Dużym zainteresowaniem cieszył się konkurs na najładniejszy jesienny strój. Po długich naradach jury wyróżniło i nagrodziło pięciu uczestników konkursu, którzy wykazali się największą kreatywnością przy stworzeniu jesiennego kostiumu.
Cała impreza była doskonałą okazją do wspólnej zabawy zarówno dla dzieci, jak i rodziców oraz nauczycieli. Dzięki temu wszyscy spędzili udane popołudnie, które upłynęło pod znakiem słońca, uśmiechu i dobrej zabawy.
(kod)
papiez
Mury świątyni rozbrzmiały muzyką                                                                   (fot. mat. RD)
Koncert w rocznicę wyboru Karola Wojtyły na papieża odbył się w kościele p. w. św. Wawrzyńca.
W ten sposób radni z Wielkiego Kacka (organizatorzy wydarzenia) oraz mieszkańcy dzielnicy uczcili ten niezwykły jubileusz. W hołdzie Ojcu Świętemu Janowi Pawłowi II wykonano requiem na chór mieszany a cappella. Światowe prawykonanie tego utworu miało miejsce 22 lutego 2015 r. w Archikatedrze Lubelskiej przez zespół Camerata Lubelska. Trud, a zarazem radość pierwszego wykonania tego dzieła na Pomorzu podjęły chóry Rady Chórów Kaszubskich - Lutnia z Luzina, Morzanie z Dębogórza, Pięciolinia z Lini, Strzelenka z Tuchomia.
Po śmierci papieża Jana Pawła II powstało wiele utworów poświęconych Jego pamięci, w tym duże formy muzyczne, wymagające profesjonalnych wykonawców i wielkiej orkiestry symfonicznej.
- Jednak krąg słuchaczy na żywo był zawężony, biorąc pod uwagę obszar całego kraju – stwierdził Bernard Stieler. - Zamierzeniem moim było stworzenie utworu chóralnego poświęconego pamięci naszego papieża, o możliwościach wykonawczych dla chórów mieszanych, które mogą występować w każdym miejscu. Wybrałem formę mszy żałobnej. Zastosowałem prostą melodyką i nieskomplikowaną harmonię klasyczną (z małymi wyjątkami) po to, by utwór stał się przyswajalny nawet przez najmniej wytrawnego słuchacza. Charakter dostojny, ale nie wielce dramatyczny, bowiem śmierć papieża jest wystarczającym cierpieniem dla ludzi. Użyty w mszy charakter melodyki ma być ukojeniem bólu.
Autor twierdzi, że utwór powstał po pięciu latach od śmierci papieża, bowiem tyle lat dochodziła do jego duszy świadomość odejścia.
- Dopiero, gdy się z tym pogodziłem, przystąpiłem do pisania Requiem – dodał. - Myślę, że część twórców, szczególnie tych, którzy działali w ówczesnym ruchu oazowo-sacrosongowym, z którego się wywodzę i którego patronem był kardynał Karol Wojtyła, znalazło się w podobnym położeniu. Po ukończeniu utwór leżał w szufladzie, oczekując na swój szczęśliwy dzień. W ubiegłym roku zaproponowałem wykonanie Requiem panu Przemysławowi Stanisławskiemu, który z wielką radością przyjął moją propozycję. Los sam wyznaczył czas prawykonania w 10. rocznicę śmierci papieża Jana Pawła II.
Wykonawcy koncertu w kościele p. w. św. Wawrzyńca to: Chór Morzanie z Dębogórza - dyr. Przemysław Stanisławski, Chór Lutnia z Luzina - dyr. Tomasz Fopke, Chór Pięciolinia z Lini - dyr. Jan Szulc, Chór Strzelenka z Tuchomia - dyr. Karol Krefta. Fragmenty „Tryptyku rzymskiego” Karola Wojtyły w tłumaczeniu na język kaszubski Zbigniewa Jankowskiego przeczytał Wojciech Schutta, partiami solowymi zajął się Tomasz Fopke, a wszystko to pod batutą Przemysława Stanisławskiego.
(kod)

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem

Czym są cookies (ciasteczka)?

To niewielkie informacje, nazywane ciasteczkami (z ang. cookie – ciastko), wysyłane przez serwis internetowy, który odwiedzamy i zapisywane na urządzeniu końcowym (komputerze, laptopie, smartfonie), z którego korzystamy podczas przeglądania stron internetowych.

W  „cookies”, składających się z szeregu liter i cyfr, znajdują się różne informacje niezbędne do prawidłowego funkcjonowania serwisów internetowych, np. tych wymagających autoryzacji – m.in. podczas logowania do konta pocztowego czy sklepu internetowego.

Wszystkie działające w internecie serwisy – wyszukiwarki, strony informacyjne, newsowe, sklepy internetowe, strony urzędów państwowych i innych instytucji publicznych, mogą prawidłowo działać dzięki wykorzystaniu „cookies”.

Ciasteczka umożliwiają także m.in. zapamiętanie naszych preferencji i personalizowanie stron internetowych w zakresie wyświetlanych treści oraz dopasowania reklam. Dzięki „cookies” możliwe jest też rejestrowanie produktów i usług czy głosowanie w internetowych ankietach.

Dane osobowe gromadzone przy użyciu „cookies” mogą być zbierane wyłącznie w celu wykonywania określonych funkcji na rzecz użytkownika, czyli np. zapamiętania logowania do serwisu czy zapamiętania towarów dodanych do koszyka w sklepie internetowym. Takie dane są zaszyfrowane w sposób uniemożliwiający dostęp do nich osobom nieuprawnionym.

Co nam dają cookies?

Dzięki „cookie” korzystanie ze stron internetowych jest łatwiejsze i przyjemniejsze a ich zawartość – teksty, zdjęcia, ankiety, sondy, ale również reklamy – jest lepiej dopasowana do oczekiwań i preferencji każdego użytkownika internetu.

„Cookies”:

  • umożliwiają zapamiętywanie naszych odwiedzin na stronie i naszych preferencji dotyczących tej strony (m.in. język strony, jej kolor, układ, rozmieszczenie treści);
  • pozwalają sklepom internetowym polecać nam produkty związane z tymi, które zazwyczaj wybieramy, które mogą nas potencjalnie zainteresować;
  • pomagają przechowywać towary wrzucone przez nas do zakupowego koszyka w sklepach online;
  • umożliwiają korzystanie z kont w serwisach;
  • pozwalają być zalogowanym do serwisu na każdej z dostępnych w danej witrynie podstron;
  • sprawiają, że nie widzimy wciąż i wciąż tej samej reklamy czy ankiety do wypełnienia;
  • pozwalają na prezentację nam reklam w sposób uwzględniający nasze zainteresowania czy miejsce zamieszkania – w ten sposób reklamy, dzięki którym korzystanie z wielu serwisów internetowych może być bezpłatne, mogą informować nas o potencjalnie interesujących nas produktach i usługach;
  • pozwalają tworzyć anonimowe statystyki odwiedzalności serwisów.
Dzięki „cookies” właściciele i wydawcy serwisów internetowych są w stanie ocenić realne zainteresowanie swoimi serwisami, mogą lepiej poznać oczekiwania i preferencje użytkowników, zrozumieć sposób w jaki użytkownicy korzystają z ich serwisów oraz, korzystając z najnowszych rozwiązań technologicznych, mogą stale udoskonalać swoje serwisy internetowe czyniąc je jeszcze przyjaźniejszymi i lepiej dostosowanymi do naszych potrzeb.

Co powinniśmy wiedzieć o „cookies”?

Nie służą identyfikacji użytkowników i na ich podstawie w żaden sposób nie jest ustalana czyjakolwiek tożsamość;

  • „cookies” identyfikują dane komputera i przeglądarki używanych do przeglądania stron internetowych – pozwalają np. dowiedzieć się czy dany komputer już odwiedzał stronę;
  • dane pozyskane z „cookies” nie są w żaden sposób łączone z danymi osobowymi użytkowników pozyskanymi np. podczas rejestracji w serwisach;
  • nie są szkodliwe ani dla nas ani dla naszych komputerów, czy smartfonów – nie wpływają na sposób ich działania;
  • nie powodują zmian konfiguracyjnych w urządzeniach końcowych, ani w oprogramowaniu zainstalowanym na tych urządzeniach;
  • domyślne parametry „ciasteczek” pozwalają na odczytanie informacji w nich zawartych jedynie serwerowi, który je utworzył;
  • na podstawie naszych zachowań na odwiedzanych stronach internetowych przekazują do serwerów informacje, dzięki którym wyświetlana strona jest lepiej dopasowana do indywidualnych preferencji.

Podstawowe rodzaje ciasteczek

„Cookies” sesyjne – są to tymczasowe informacje przechowywane w pamięci przeglądarki do momentu zakończenia sesji przeglądarki, czyli do momentu jej zamknięcia. Te cookies są obowiązkowe, aby niektóre aplikacje lub funkcjonalności działały poprawnie.

„Cookies” stałe – dzięki nim korzystanie z często odwiedzanych stron jest łatwiejsze (np. zapewniają optymalną nawigację, zapamiętują wybraną rozdzielczość, układ treści etc.). Te informacje pozostają pamięci przeglądarki przez dłuższy okres. Czas ten zależy od wyboru, którego można dokonać w ustawieniach przeglądarki. Ten rodzaj cookies zezwala na przekazywanie informacji na serwer za każdym razem, gdy odwiedzana jest dana strona. Stałe cookies są również nazywane jako tzw. śledzące „cookie” (ang. tracking cookies).

„Cookies” podmiotów zewnętrznych – (ang. third parties cookies) – to informacje pochodzące np. z serwerów reklamowych, serwerów firm i dostawców usług (np. wyszukiwania albo map umieszczanych na stronie) współpracujących z właścicielem danej strony internetowej. Ten rodzaj cookie pozwala dostosowywać reklamy – dzięki którym korzystanie ze stron internetowych może być bezpłatne – do preferencji i zwyczajów ich użytkowników. Pozwalają również ocenić skuteczność działań reklamowych (np. dzięki zliczaniu, ile osób kliknęło w daną reklamę i przeszło na stronę internetową reklamodawcy). Na podstawie informacji pozyskanych z tych cookies można tworzyć tzw. ogólne profile użytkowników, dzięki którym mężczyźni interesujący się finansami i samochodami (odwiedzający strony o tej tematyce) zobaczą reklamy dopasowane do ich potencjalnych zainteresowań, a nie np. reklamę kobiecych kosmetyków.

Zarządzanie cookies

Pamiętaj, że masz możliwość samodzielnego zarządzania „cookies”. Umożliwiają to np. przeglądarki internetowe, z których korzystasz. W najpopularniejszych przeglądarkach masz możliwość:

  • zaakceptowania obsługi „cookies”, co pozwoli Ci na pełne korzystanie z opcji oferowanych przez witryny internetowe;
  • zarządzania cookies na poziomie pojedynczych, wybranych przez Ciebie witryn;
  • określenia ustawień dla różnych typów „cookie”, na przykład akceptowania plików trwałych jako sesyjnych itp.;
  • blokowania lub usuwania cookies.
Efektem zmiany ustawień w przeglądarce, w zależności od wybranej opcji, może być utrata możliwości korzystania z niektórych serwisów i usług lub z niektórych funkcji w nich dostępnych.