Prasa Dzielnicowa Trójmiasta

odpady
Mieszkańcy będą mieli do dyspozycji pięć kubłów. Do każdego rodzaju odpadów przypisany będzie konkretny kolor kubła         Dominik Paszliński/www.gdansk.pl

Odpady wrzucamy obecnie do trzech pojemników: na "suche", "mokre" i "szkło". Wiosną przyszłego roku, dodatkowo, osobno będziemy wyrzucać też papier oraz metale i tworzywa sztuczne. To nie wszystkie planowane zmiany. Dlatego Gdańsk już dzisiaj przygotowuje się do poszerzenia systemu segregacji śmieci i rozpoczyna kampanię informacyjną wśród mieszkańców.
Od 1 kwietnia 2018 r., zgodnie z rozporządzeniem Ministerstwa Środowiska, obowiązywać będzie poszerzony system segregacji odpadów. Będzie on jednakowy we wszystkich gminach w Polsce.
- W naszej ocenie wdrożenie w Gdańsku poszerzonego systemu będzie miało charakter ewolucyjny, a nie rewolucyjny. Dla przykładu: w naszym mieście już zbieramy frakcję mokrą, która stanowi podstawę nowej, obowiązującej od kwietnia przyszłego roku, frakcji biodegradowalnej. Jej skład lekko się zmieni w porównaniu z "mokrą", ale o tym będziemy informować mieszkańców w kolejnych miesiącach – zaznacza zastępca prezydenta Gdańska, Piotr Grzelak. - W wiatach śmietnikowych pojawią się też dwa dodatkowe kubły: na papier oraz na metale i tworzywa sztuczne. "Szkło" pozostanie "szkłem", a "frakcja sucha" stanie się "frakcją resztkową" – trafiać tam będzie wszystko to, co nie znajdzie miejsca w pozostałych pojemnikach – wyjaśnia.
Gdańsk rozpoczął właśnie kampanię informacyjno-edukacyjną poświęconą nowemu systemowi.
- Chcemy już dzisiaj poinformować mieszkańców i mieszkanki Gdańska, że takie zmiany będą następować. W drugim etapie kampanii będziemy starali się wszystkich edukować – zaznacza wiceprezydent Grzelak.
Nowe pojemniki na odpady będą pojawiać się stopniowo od 1 lutego 2018 r. W pierwszej kolejności będą dostarczane do altan wielolokalowych. Jeżeli kubły nie będą się w nich mieścić, wówczas umieszczane będą obok altan, w miejscach wyznaczonych przez zarządców budynków.
Już jesienią br. rozpocznie się wymiana naklejek na obecnych 62 tysiącach pojemnikach: z odpadów "mokrych" na "bio" oraz z "suchego" na "resztkowe".
Co ważne, mieszkańcy nie będą musieli składać żadnych nowych deklaracji. Ten obowiązek będą mieli z kolei przedsiębiorcy, którzy będą musieli zamówić dodatkowe pojemniki.
Wiceprezydent Piotr Grzelak przyznaje, że mieszkańcy podnoszą często argument, iż skoro więcej segregują w ostatnich latach, to powinni mniej płacić za odbiór odpadów, a tak się nie dzieje.
- Rynek odbiorców surowców w Polsce dopiero się kształtuje. Tych surowców dzisiaj wcale tak łatwo się nie zbywa, ale my ten krok, związany z segregacją, musimy wykonać. Rynek docelowo na pewno się ukształtuje – zaznacza. - Dziś pojawiają się dodatkowe koszty związane z dodatkowym odbiorem odpadów, ale ponieważ nie ulegliśmy presji, by zmniejszyć opłaty za odbiór śmieci, dlatego dziś możemy powiedzieć mieszkańcom, że w 2018 r. zmian w tych opłatach nie będzie. Z kolei w roku 2019 spodziewamy się nowych przetargów na odbiór odpadów.
Wiceprezydent Grzelak przypomina też, że miasto stara się też zapobiec niewspółmiernym podwyżkom, budując spółkę miejską, "in house'ową", Gdańskie Usługi Komunalne. - Chodzi o to, by zabezpieczyć mieszkańców przed wykorzystywaniem pozycji o charakterze paramonopolistycznym. Zależy nam, by w Gdańsku utrzymywała się konkurencja, dzięki której jakiekolwiek wzrosty cen były racjonalne i wynikały z rzeczywistych kosztów – zaznacza Grzelak.
Odsetek segregowanych w naszym mieście odpadów rośnie, ale, niestety, rośnie też liczba samych śmieci. Od roku 2012, od kiedy gdańszczanie zaczęli je segregować, Zakład Utylizacyjny w Gdańsku odnotowuje wyraźny wzrost ogólnej masy odpadów. Przed pięcioma laty było ich 109 tysięcy ton. Prognozy na ten rok mówią z kolei już o 170 tys. ton. W przeliczeniu na jednego gdańszczanina, to wzrost z 238 kg do 377 kg.
Obecnie gdańszczanie segregują ponad 10 tysięcy ton odpadów. Kolejnych 11 tysięcy ton jest segregowanych w sortowni. Według prognoz, w przeliczeniu na jednego mieszkańca, w 2017 r. będzie to 41 kilogramów posegregowanych śmieci.
Koszt kampanii przygotowujących mieskzańców Gdańska do przyszłorocznych zmian pochłonie w tym roku około 700 tys. złotych. W 2018 r. będzie to szacunkowo 1,5 mln złotych. W jej ramach przygotowane zostaną m.in. ulotki, plakaty i druki informacyjne. Oklejony zostanie jeden z tramwajów. Kampania prowadzona będzie również poprzez billboardy i citylighty. Zaplanowano też dwie duże imprezy dla mieszkańców, stoiska edukacyjno-informacyjne w centrach handlowych i wiele innych.

mat.prasowe

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem

Czym są cookies (ciasteczka)?

To niewielkie informacje, nazywane ciasteczkami (z ang. cookie – ciastko), wysyłane przez serwis internetowy, który odwiedzamy i zapisywane na urządzeniu końcowym (komputerze, laptopie, smartfonie), z którego korzystamy podczas przeglądania stron internetowych.

W  „cookies”, składających się z szeregu liter i cyfr, znajdują się różne informacje niezbędne do prawidłowego funkcjonowania serwisów internetowych, np. tych wymagających autoryzacji – m.in. podczas logowania do konta pocztowego czy sklepu internetowego.

Wszystkie działające w internecie serwisy – wyszukiwarki, strony informacyjne, newsowe, sklepy internetowe, strony urzędów państwowych i innych instytucji publicznych, mogą prawidłowo działać dzięki wykorzystaniu „cookies”.

Ciasteczka umożliwiają także m.in. zapamiętanie naszych preferencji i personalizowanie stron internetowych w zakresie wyświetlanych treści oraz dopasowania reklam. Dzięki „cookies” możliwe jest też rejestrowanie produktów i usług czy głosowanie w internetowych ankietach.

Dane osobowe gromadzone przy użyciu „cookies” mogą być zbierane wyłącznie w celu wykonywania określonych funkcji na rzecz użytkownika, czyli np. zapamiętania logowania do serwisu czy zapamiętania towarów dodanych do koszyka w sklepie internetowym. Takie dane są zaszyfrowane w sposób uniemożliwiający dostęp do nich osobom nieuprawnionym.

Co nam dają cookies?

Dzięki „cookie” korzystanie ze stron internetowych jest łatwiejsze i przyjemniejsze a ich zawartość – teksty, zdjęcia, ankiety, sondy, ale również reklamy – jest lepiej dopasowana do oczekiwań i preferencji każdego użytkownika internetu.

„Cookies”:

  • umożliwiają zapamiętywanie naszych odwiedzin na stronie i naszych preferencji dotyczących tej strony (m.in. język strony, jej kolor, układ, rozmieszczenie treści);
  • pozwalają sklepom internetowym polecać nam produkty związane z tymi, które zazwyczaj wybieramy, które mogą nas potencjalnie zainteresować;
  • pomagają przechowywać towary wrzucone przez nas do zakupowego koszyka w sklepach online;
  • umożliwiają korzystanie z kont w serwisach;
  • pozwalają być zalogowanym do serwisu na każdej z dostępnych w danej witrynie podstron;
  • sprawiają, że nie widzimy wciąż i wciąż tej samej reklamy czy ankiety do wypełnienia;
  • pozwalają na prezentację nam reklam w sposób uwzględniający nasze zainteresowania czy miejsce zamieszkania – w ten sposób reklamy, dzięki którym korzystanie z wielu serwisów internetowych może być bezpłatne, mogą informować nas o potencjalnie interesujących nas produktach i usługach;
  • pozwalają tworzyć anonimowe statystyki odwiedzalności serwisów.
Dzięki „cookies” właściciele i wydawcy serwisów internetowych są w stanie ocenić realne zainteresowanie swoimi serwisami, mogą lepiej poznać oczekiwania i preferencje użytkowników, zrozumieć sposób w jaki użytkownicy korzystają z ich serwisów oraz, korzystając z najnowszych rozwiązań technologicznych, mogą stale udoskonalać swoje serwisy internetowe czyniąc je jeszcze przyjaźniejszymi i lepiej dostosowanymi do naszych potrzeb.

Co powinniśmy wiedzieć o „cookies”?

Nie służą identyfikacji użytkowników i na ich podstawie w żaden sposób nie jest ustalana czyjakolwiek tożsamość;

  • „cookies” identyfikują dane komputera i przeglądarki używanych do przeglądania stron internetowych – pozwalają np. dowiedzieć się czy dany komputer już odwiedzał stronę;
  • dane pozyskane z „cookies” nie są w żaden sposób łączone z danymi osobowymi użytkowników pozyskanymi np. podczas rejestracji w serwisach;
  • nie są szkodliwe ani dla nas ani dla naszych komputerów, czy smartfonów – nie wpływają na sposób ich działania;
  • nie powodują zmian konfiguracyjnych w urządzeniach końcowych, ani w oprogramowaniu zainstalowanym na tych urządzeniach;
  • domyślne parametry „ciasteczek” pozwalają na odczytanie informacji w nich zawartych jedynie serwerowi, który je utworzył;
  • na podstawie naszych zachowań na odwiedzanych stronach internetowych przekazują do serwerów informacje, dzięki którym wyświetlana strona jest lepiej dopasowana do indywidualnych preferencji.

Podstawowe rodzaje ciasteczek

„Cookies” sesyjne – są to tymczasowe informacje przechowywane w pamięci przeglądarki do momentu zakończenia sesji przeglądarki, czyli do momentu jej zamknięcia. Te cookies są obowiązkowe, aby niektóre aplikacje lub funkcjonalności działały poprawnie.

„Cookies” stałe – dzięki nim korzystanie z często odwiedzanych stron jest łatwiejsze (np. zapewniają optymalną nawigację, zapamiętują wybraną rozdzielczość, układ treści etc.). Te informacje pozostają pamięci przeglądarki przez dłuższy okres. Czas ten zależy od wyboru, którego można dokonać w ustawieniach przeglądarki. Ten rodzaj cookies zezwala na przekazywanie informacji na serwer za każdym razem, gdy odwiedzana jest dana strona. Stałe cookies są również nazywane jako tzw. śledzące „cookie” (ang. tracking cookies).

„Cookies” podmiotów zewnętrznych – (ang. third parties cookies) – to informacje pochodzące np. z serwerów reklamowych, serwerów firm i dostawców usług (np. wyszukiwania albo map umieszczanych na stronie) współpracujących z właścicielem danej strony internetowej. Ten rodzaj cookie pozwala dostosowywać reklamy – dzięki którym korzystanie ze stron internetowych może być bezpłatne – do preferencji i zwyczajów ich użytkowników. Pozwalają również ocenić skuteczność działań reklamowych (np. dzięki zliczaniu, ile osób kliknęło w daną reklamę i przeszło na stronę internetową reklamodawcy). Na podstawie informacji pozyskanych z tych cookies można tworzyć tzw. ogólne profile użytkowników, dzięki którym mężczyźni interesujący się finansami i samochodami (odwiedzający strony o tej tematyce) zobaczą reklamy dopasowane do ich potencjalnych zainteresowań, a nie np. reklamę kobiecych kosmetyków.

Zarządzanie cookies

Pamiętaj, że masz możliwość samodzielnego zarządzania „cookies”. Umożliwiają to np. przeglądarki internetowe, z których korzystasz. W najpopularniejszych przeglądarkach masz możliwość:

  • zaakceptowania obsługi „cookies”, co pozwoli Ci na pełne korzystanie z opcji oferowanych przez witryny internetowe;
  • zarządzania cookies na poziomie pojedynczych, wybranych przez Ciebie witryn;
  • określenia ustawień dla różnych typów „cookie”, na przykład akceptowania plików trwałych jako sesyjnych itp.;
  • blokowania lub usuwania cookies.
Efektem zmiany ustawień w przeglądarce, w zależności od wybranej opcji, może być utrata możliwości korzystania z niektórych serwisów i usług lub z niektórych funkcji w nich dostępnych.